منابع ویتامین E را بشناسید

این مواد غذایی بهترین منابع ویتامین E و C هستند.

زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: برخی مواد غذایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و فرد را در برابر سرطان محافظت می‌کنند، مواد مغذی چون آنتی‌ اکسیدانها، ویتامین A و بتاکاروتن، ویتامین‌های E,C و سلنیوم از این دست مواد غذایی هستند. آنتی‌ اکسیدان‌ها موادی هستند که مانع از آسیب سلول‌ها و بافت‌ها شده و می‌توانند از بروز تغییرات سلول‌های بدخیم جلوگیری کنند. میوه‌ و سبزی بهترین منابع آنتی‌اکسیدان‌هایی چون بتاکاروتن(رنگدانه‌های گیاهی)، ویتامین E,C هستند. برای تأمین این ماده لازم است مصرف میوه و سبزی جایگزین مکمل‌ها و ویتامین‌ها گردد.

وی ادامه داد: ویتامین A و بتاکاروتن که در منابع غذایی گیاهی و حیوانی موجود است، برای حفظ سلامت بافت‌ها ضروری بوده و خطر سرطان را کاهش می‌دهد.گرچه مصرف سبزی‌های برگ سبز و زرد و میوه‌های رنگی حاوی بتاکاروتن (اسفناج، هویج، مرکبات، زردآلو، طالبی و انبه) می‌تواند کمک کننده باشد اما از مصرف مکمل‌های بتاکاروتن به مقدار زیاد باید خودداری شود چرا که مصرف بیش از اندازه آن خطرناک و مضراست.

عبداللهی خاطر نشان کرد: ویتامین C در بسیاری از میوه‌ها‌ و سبزیجات خصوصاً مرکبات وجود دارد میان مصرف این ویتامین و کاهش خطر بروز سرطان رابطه وجود دارد اما مصرف ویتامین ث به صورت مکمل باعث کاهش خطر بروز سرطان نشده است.

گفتنی است، که ویتامین E یا آلفا توکو‌ فرول‌ نیز فعال‌ترین نوع ویتامین E و یک آنتی اکسیدان قوی است. روغن جوانه گندم و آفتابگردان، مغزها چون بادام و سبزی‌های برگ سبز از منابع ویتامین E هستند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار