گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛

بی‌کفایتی سعودی‌ها: از تعرض جنسی در فرودگاه جده تا قتل‌عام حجاج در منا

نگاهی گذرا به سیر حوادث مرتبط با مراسم حج در چند دهه اخیر، بر بی‌کفایتی سعودی‌ها مهر تأیید می‌زند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پنجشنبه گذشته یکی از تلخترین حوادث سال‌های اخیر برای حجاج خانه خدا رقم خورد که در آن تاکنون حدود دو هزار نفر کشته و دو هزار نفر مجروح شده‌اند. متاسفانه حجاج ایرانی با 131 کشته و 60 زخمی بیشترین درصد تلفات این حادثه را تشکیل می‌دهند. اما این نخستین بار نیست که حوادثی از این دست، کام حجاج و خانواده‌های آنان را تلخ می‌کند. 

العربیه انگلیسی که وابسته به رژیم سعودی است، در مقاله‌ای با عنوان "نگاهی به بدترین لگدکوب شدن‌ها در تاریخ حج" بدون ذکر بی‌کفایتی سعودی‌ها در مدیریت خانه خدا، آمارهای وحشتناک کشته‌ شدن‌های حجاج را در سالهای اخیر ارائه می‌دهد. بر این اساس، سال 1990 مرگبارترین سال حجاج بود که تنها در یک مورد 1426 حاجی در تونل منتهی به مکه زیر پا لگدمال و کشته شدند. در سال 1994، 270 زائر در جمرات کشته شدند؛ در سال 1997، 340 زائر در آتش‌سوزی چادرها در صحرای منا کشته و 1500 نفر دیگر زخمی شدند؛ در سال 1998، 180 نفر در رمی جمرات زیر دست و پا جان باختند؛ در اتفاقی مشابه در سال 2004، 251 نفر کشته و 244 نفر زخمی شدند؛ و در نهایت در سال 2006، 364 زائر در منا جان باختند.

بی‌کفایتی سعودی‌ها: از تعرض جنسی در فرودگاه جده تا قتل‌عام حجاج در منا

بی‌کفایتی سعودی‌ها: از تعرض جنسی در فرودگاه جده تا قتل‌عام حجاج در منا

این تنها گوشه‌ای از تلفات زائران حرم امن الهی است. اما متاسفانه شاهدیم که رژیم سعودی به جای پذیرش اشتباهات خود در ناتوانی مدیریت حجاج خانه خدا، با فریبکاری و فرافکنی تلاش دارد زائران و شرایط آب و هوایی را مقصر جلوه دهد. تنها ساعاتی پس از وقوع این حادثه، سخنگوی وزارت کشور عربستان به جای اعتراف به قصور این کشور، ازدحام جمعیت و قضا و قدر الهی را در این اتفاق مقصر دانست. وزیر بهداشت عربستان نیز بی‌توجهی حجاج به دستورات نیروهای امنیتی را در وقوع این حادثه دخیل دانست. بر طبق آمارها از سال 1978 بیش از 3288 زائر در عربستان کشته شده‌اند. 

بی‌کفایتی سعودی‌ها: از تعرض جنسی در فرودگاه جده تا قتل‌عام حجاج در منا

بی‌کفایتی سعودی‌ها: از تعرض جنسی در فرودگاه جده تا قتل‌عام حجاج در منا

شبکه «سی‌ان‌ان» در اقدامی همسو با حکومت سعودی، در مقاله‌ای با اشاره به کشته شدن تعداد زیادی از حجاج امسال، این سوال را مطرح می‌کند که "چه عاملی سبب لگد مال شدن زائران در حج امسال شده است؟"در این مقاله، نویسنده با شیطنتی خاص تلاش دارد تا به نوعی عربستان را از مسئولیت این اتفاق تلخ مبرا کند. «سی‌ان‌ان» با اشاره به حضور بیش از 2 میلیون مسلمان از اقصا نقاط جهان می‌نویسد: وجود تعداد کثیر مردم و زمان بسیار کم برای انجام مناسک حج، اصلی‌ترین عامل هرج و مرج است!

بی‌کفایتی سعودی‌ها: از تعرض جنسی در فرودگاه جده تا قتل‌عام حجاج در منا

براساس گزارش سی‌ان‌ان، کشته‌های این حادثه به 12 ملیت مختلف تعلق دارند. بر همین اساس، وزیر خارجه هندوستان در حساب توییتر خود از کشته شدن 14 شهروند هندی خبر داد. دولت مصر نیز کشته شدن 14 شهروند و زخمی شدن دستکم 30 مصری دیگر را در این حادثه تایید کرد. تلفات سایر کشورها نیز به این قرار گزارش شده است: سومالی 7 نفر، پاکستان 6 نفر، سنگال 5 نفر، ترکیه 4 نفر، کنیا 3 نفر، اندونزی و نیجریه 2 نفر، و در نهایت فیلیپین و هلند هم یک نفر کشته داشته‌اند. عربستان سعودی نیز در راستای عوام فریبی، از زخمی شدن 6 نفر از ماموران خود در این حادثه خبر داده است.

سی‌ان‌ان در نهایت عوامل ذیل را علت اصلی حادثه منا معرفی می‌کند:
1- تعداد زیاد زائران و در عین حال وقت کم برای ادای فریضه که سبب شلوغی و هرج و مرج می‌شود.
2- گرمای شدید و خستگی
3- بی‌تجربگی و سردرگمی؛ نویسنده مقاله می‌‌نویسد: اگر چه دولت عربستان در میزبانی حجاج بسیار متبحر است، در مقابل بسیاری از حجاج نخستین بار به این سفر آمده و بی‌تجربه هستند" که همین عامل سبب بی‌نظمی و وقوع حوادثی این چنینی شده است. نویسنده فراموش کرده است که سقوط جرثقیل بر سر حجاج را نیز به بی‌تجربگی آنان ربط دهد.

در انتها نیز سی‌ان‌ان پول عربستان را به رخ خواننده می‌کشد و از سرمایه‌گذاری 1.2 میلیارد دلاری سعودی‌ها برای ساخت دیواری در جمرات برای جلوگیری از ازدحام جمعیت و رفاه حال زائران خبر می‌دهد.


بی‌کفایتی سعودی‌ها: از تعرض جنسی در فرودگاه جده تا قتل‌عام حجاج در منا

فارغ از تلاش‌های رسانه‌ای حکام سعودی برای موجه جلوه دادن چهره خود، واقعیت آن است که بی‌کفایتی سعودی‌ها که خود را کلیددار کعبه و خادم حرمین شریفین می‌دانند، نارضایتی گسترده کشورهای مختلف را در پی داشته است. پرسشی که کارشناسان مطرح می‌کنند این است که آیا زمان آن نرسیده که مدیریت و اداره مناسک حج به وسیله شورای کشورهای اسلامی انجام شود؟ بی‌کفایتی سعودی‌ها تا کجا جان حجاج را تهدید خواهد کرد؟ آیا سازمان کنفرانس اسلامی که متشکل از 57 کشور دنیا از 4 قاره جهان است نباید نشست اضطراری برای رسیدگی به وضع مناسک حج برگزار کند؟

سوء مدیریت سعودی‌ها با رقم زدن حوادثی تلخ، سبب تخریب وجهه جهان اسلام نزد افکار عمومی دنیا شده است. اتفاقاتی چون تعرض جنسی به دو نوجوان عمره‌گذار در فرودگاه جده، سقوط جرثقیل به روی حجاج و کشته و زخمی شدن صدها تن، سقوط پنکه، آتش‌سوزی در هتل و دست آخر تلفات چند هزار نفری در رمی جمرات، همه داغ‌هایی است که بر پیشانی حکام سعودی خواهد ماند و آنان را رسوا خواهد کرد. چه اینکه تاریخ، کشتار حاجیان ایرانی را در سال 1366 و به دست عُمال سعودی از یاد نخواهد برد. حاجیانی که لباس اِحرامشان، در نهایت کفنشان شد. 



گزارش از ابوالفضل هاشمی





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۲۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۴
خدا رحمت کند این عزیزان را حال که همه میگویند ال سعود در اداره حج بی کفایت ونالایق هستند چرا هیچ اتفاقی نمی افتد وهمچنان هر سال همین برنامه هست
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۲:۲۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۴
سعودی ها با اروپایی ها همدستند کشته شدن مسلمونا به نفع انهاست
Iran (Islamic Republic of)
eleman
۲۱:۰۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۴
پس چرا هیچ عار و دردی در کار نیست!؟
Iran (Islamic Republic of)
علی آقا
۱۴:۳۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۴
خداوند ا نشا الله به خانواده محترم شان صبر بدهد و ما را هم شریک غم خود بدانند ... متعجب چرا همه اش آقایان کشته شدند چرا زنها از بین نرفتند انگشت به دهان ماندم..... چرا چرا
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۱۳:۳۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۴
پیامبر (ص) از افتادن چنین فاجعه ای در منا وجمرات خبردادند همچنین گفتنداز نشانه های ظهوره توضیح کامل در بحارالانوار,جلد پنجاه ویک,صفحه هشتاد ویک
آخرین اخبار