کمبود امکانات بیمارستانی در شهرستان‌ها عامل اصلی مهاجرت بیماران به تهران

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: نظام سطح بندی،‌ کمبود تخت بیمارستانی در شهرستانها و تکمیل روند درمانی بیماران از دلایل مراجعه بیماران شهرستانی به بیمارستانهای تهران است.

حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص میزان مراجعه بیماران از شهرستان‌ها به بیمارستان‌های استان تهران گفت: افرادی که از شهرستان‌ها برای درمان به بیمارستان‌های تهران مراجعه می‌کنند با توجه به دلایل موجود برای مراجعه آن‌ها این افراد به سه دسته تقسیم می‌شوند. 

وی افزود: تعدادی از بیماران، طبق سطح بندی که انجام شده قاعدتا از بیماران ارجاعی برای دریافت خدمات فوق تخصصی از جمله پیوند کبد و مغز و استخوان یا خدمات خاصی که طبق سطح بندی قرار است فقط در شهرهای خاصی مثل اصفهان، تهران، شیراز، مشهد و تبریز ارائه شود به تهران می‌آیند. این مسئله به خودی خود مشکلی ندارد چرا که در همه سیستم‌های بهداشتی نظام سطح بندی وجود دارد. 

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه گفت: دسته‌ای از بیماران نیز به دلیل کمبود امکانات به ویژه تخت بیمارستانی برای درمان به تهران می‌آیند مثلا چندین شهر چند ۱۰۰ هزار نفری در شعاع ۳۰ تا ۱۰۰ کیلومتری تهران داریم که از ۰ تخت بیمارستانی تا ‌‌نهایت 5 به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارند به طور مثال کلان شهر کرج 6 تخت به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد لذا باید امکانات بیمارستانی به ویژه تخت در این مناطق صورت گیرد تا بیمارا‌ن مجبور نباشند برای درمان به تهران بیایند در واقع این مسئله به کمبود سرمایه گذاری در این بخش در گذشته مربوط است. 

وی ضمن بیان اینکه یکی از دلایل مراجعه بیماران از شهرستان‌ها به بیمارستان‌های استان تهران نبود متخصص کافی در این مناطق است، گفت: تعداد زیادی از متخصصان و نیروی پزشکی در بخش دولتی و خصوصی با توجه به سیاست‌های نادرست گذشته در تهران تمرکز دارند. وقتی بیماری برای فرد در تهران تشخیص داده شود معمولا در‌‌ همان تهران بستری می‌شود. 

حریرچی با بیان اینکه کمبود تخت مشکل تمام بیمارستان‌های کشور است، خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت برنامه‌هایی برای توسعه تخت به میزان مطلوب و توزیع مناسب آن دارد به گونه‌ای که تا تابستان سال آینده حدود ۱۰۰۰ تخت در کرج، بیمارستان پاکدشت با ظرفیت ۱۶۰ تخت، بیمارستان گرمسار با ظرفیت ۱۶۰ تخت، ۳۰۰ تخت در قم و بیمارستانی در بهارستان تا چند ماه آینده؛ به بهره برداری می‌رسند. 

وی بیان کرد: با تامین امکانات بیمارستانی در شهرستان‌ها از مراجعه بیماران به تهران جلوگیری می‌شود و در نتیجه آن صرف هزینه‌های زیاد بیماران به دلیل سفر و محل اقامت و مواردی از این دست کاهش می‌یابد. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار