قول هایی که دیگر قول نیستند!/تکلیف تاکسی نارنجی ها چه می شود؟

انگار نه انگار که همین یک سال پیش بود که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از خداحافظی تاکسی پیکان تا دی ماه امسال خبر داد.

قول هایی که دیگر قول نیستند!/تکلیف تاکسی نارنجی ها چه می شود؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انگار نه انگار که همین یک سال پیش بود که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از خداحافظی تاکسی پیکان تا دی ماه امسال خبر داد، اما دی ماه با تمام وعده و وعیدهایش رفت و پیکان همچنان در شهر جولان می دهد و به میزبانان خود سلام می کند. 

بهمن ماه سال گذشته بود که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم واگذاری 3 هزار تاکسی جایگزین در طرح نوسازی، با بیان اینکه بیشترین دغدغه و نگرانی شهروندان مطابق آمار و اطلاعات در رابطه با مشکلات ترافیکی است، اظهار داشت: امروزه ترافیک به عنوان مهمترین عامل آلودگی هوا بوده و باید به این مسئله توجه جدی داشت.

سید جعفر تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه دوره حرف زدن و کمتر عمل کردن به پایان رسیده است، گفت: در زمانی که آلودگی و ترافیک مهمترین مشکل شهروندان است کاهش این مسئله تکلیف قطعی تمامی مسئولان بوده و باید راهکارهای عملیاتی و شدنی در این زمینه اتخاذ شود. 

مشاور شهردار تهران با بیان اینکه در کشور تنها به بیان شعار اکتفا شده و به عمل کمتر نزدیک شده‌ایم، تصریح کرد: امیدواریم درایت مدیریت شهری، بخصوص شهردار تهران و تلاش در بخشهای مختلف، با نگاه مثبت دولت توأم شود و راهکارهای عملی در جهت کاهش موضوع آلودگی هوا و ترافیک مورد توجه قرار گیرد. 

سالهای زیادی است که ترافیک مشکل اساسی و گره کور تهران شده و بیشتر مسئولان حرفه خود را تنها در حد همان حرف و شعار باقی گذاشته اند.

روزانه در کلانشهر تهران مرگ و میرهای زیادی به دلیل تصادف، آلودگی هوا و غیره روی می دهد، اما به قول مادری که داغدار مرگ فرزند 20 ساله اش بود، سالهای زیادی است که موتورسیکلت و خودرو عجل جان جوانان کشورمان شده و وقتی پا به بهشت زهرا(س) می گذاری غسالخانه پر از پسران و مردان جوانیست که زندگیشان شروع نشده به پایان رسیده است.

مشاور شهردار تهران بر این عقیده است که سالانه در تهران17 هزار میلیارد تومان هزینه صرف خسارت ناشی از نابهنجاری ترافیک می شود و وقوع روزانه هزار تصادف ترافیکی در تهران عدد نگران کننده‌ دیگری است که اگر بخواهیم مرگ و میرهای منتصب به آلودگی هوا و ترافیک را نیز به این میزان اضافه کنیم آنچنان رقم بزرگی خواهد بود که در مخیله هیچ بشری نخواهد گنجید.

تشکری هاشمی به 241 هزار و 236 کشته تنها در دهه 80 بر اثر تصادف اشاره کرد و افزود: این رقم معادل جمعیت یک کشور کوچک و یا یکی از شهرهای کشورمان است و امروزه این موضوعات برای بسیاری از مسئولان عادی و به دست فراموشی سپرده شده است.

در شهر تهران تاکسی پیکان های زیادی تردد می کنند که علاوه بر سر و صدا آلودگی هوا را نیز افزایش می دهند و قول مسئولان برای خروج آنها هنوز به صورت کامل عملی نشده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه هر پیمایش خودرو تولید 45 گرمی ذرات معلق و آلودگی ناشی از این امر را به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: متأسفانه این ذرات به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی هیچگاه قابل تبدیل به محصول مثبت دیگری نبوده و تنها آلودگی سفره‌های زیر زمینی، آب آشامیدنی و زمینه‌های کشاورزی را به دنبال خواهد داشت. 

سال گذشته تشکری هاشمی با اشاره به تردد 6 هزار و 900 تاکسی پیکان در شهر تهران، اظهار داشت: با توجه به ارقام اشاره شده در زمینه تولید ذرات معلق توسط هر تاکسی تنها این تعداد از تاکسی ها آلایندگی فراوانی را برای شهر به دنبال خواهند داشت که البته فرسودگی این قبیل تاکسی‌ها خود در این میان مزیدی بر علت است. 

وی با عنوان اینکه آلودگی را باید از منشاء تولید آن کاهش داد، افزود: متأسفانه در بسیاری از مواقع طرح ها و اظهارات مطرح از منشا اجرایی برخوردار نیستند چرا که هیچگاه به رفع مسئله از منشا تولید توجه نشده است. 

مشاور شهردار تهران با بیان اینکه گام اول در کاهش آلودگی هوا تعویض خودروهای فرسوده است، گفت: تصمیمات مناسبی از سوی شورای عالی ترافیک در رابطه با کاهش آلودگی هوا اخذ شده که از آن جمله می‌توان به خروج 6 هزار و 900 دستگاه تاکسی پیکان که تمامی تاکسی های پیکان‌ شهر تهران را شامل می‌شود حداکثر تا دی ماه سال 94 اشاره کرد.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه تا دی ماه سال آینده بنا به نظر شورای عالی ترافیک هیچ تاکسی پیکانی اجازه فعالیت‌ نخواهد داشت و تمامی تاکسی‌ها باید با خودروهای استاندارد تعویض شود، تصریح کرد: اگر در این میان راننده ای  تمایلی برای تعویض خودروی خود نداشته باشد می‌‌تواند خارج از شهر تهران فعالیت کرده و یا آن را به عنوان یک شی‌ء عتیقه در منزل خود بایگانی کند.

انگار حرف ها فقط باد هواست چراکه تاکسی پیکان های زیادی همچنان در شهر جا خشک کرده و مسافران را به مقصدهایشان می رسانند و نمی دانیم خداحافظی آنها با این شهر و آدمهایش چه زمانی اتفاق می افتد اما بی شک رفتن آنها به نفع همه مردم است.

خرداد امسال تشکری‌هاشمی معاون شهردار تهران با بیان اینکه وجود ۱۲ هزار تاکسی فرسوده در معابر تهران در شأن مردم پایتخت نیست، گفت: شهرداری تهران 6هزار تاکسی پیکان را تا ابتدای دی نوسازی خواهد کرد.

وی با بیان این که بخشی از مهم‌ترین سیاست‌های شهرداری تهران برای کاهش آلاینده‌های هوا، ممنوعیت تردد تاکسی‌های پیکان در شهر تهران است، اظهارکرد: نوسازی 4هزار دستگاه تاکسی فرسوده در دستور کار سازمان تاکسیرانی شهر تهران تا پایان سال ۹۳ بود که با توجه به مشکلاتی که در روند نوسازی ناوگان تاکسی وجود داشت، طی سال گذشته موفق به نوسازی 3هزارو 242 دستگاه تاکسی فرسوده شدیم.

همه می گویند تاکسی ها می روند؛ دی ماه امسال که دیگر گذشت شاید از دی ماه سال آینده و سال های بعدتر این 6 هزار تاکسی بی جان دیگر در شهر تردد نکنند و تمام شدن عمرشان را بپذیرند و دست از جان این آسمان تیره و تار بکشند، شاید! 

به گفته معاون شهردار تهران، اکنون در شهر تهران نزدیک به 6هزار تاکسی پیکان فرسوده تردد می‌کند و این در حالی است که براساس برنامه‌ریزی‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک و بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک شهر تهران از ابتدای دی حتی یک دستگاه تاکسی‌پیکان اجازه تردد در شهر را نخواهد داشت.

شهریور ماه امسال بود که میثم مظفر مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در خصوص ممنوعیت تردد تاکسی های پیکان گفت: براساس مصوبه 2-2 شورای حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به تاریخ ششم دی ماه 93 هیچ یک از تاکسی های پیکان از دی ماه سال 94 مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک نیستند و با همکاری پلیس راهور متوقف خواهند شد.

شهریورماه امسال بود که محمد باقر قالیباف شهردار تهران برای محقق شدن خروج خودروهای فرسوده نوسازی ناوگان تاکسیرانی به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نامه ای نوشت بلکه گره کور این قصه باز شود، اما تا به امروز که بی نتیجه باقی مانده است.

ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورا در خصوص جمع آوری تاکسی‌های پیکان ها تا دی ماه امسال، گفت: بعید می‌دانم چنین اتفاقی تا پایان سال بیفتد. متأسفانه حمایت‌هایی که باید در این حوزه انجام می‌شد، از سوی دولت انجام نشده و همچنان شاهد تردد تاکسی‌های پیکان در سطح شهر خواهیم بود.

 اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران هم دلیل توقف نوسازی تاکسی‌ها فرسوده را بر هم خوردن تفاهم‌نامه خودروسازان و شهرداری عنوان می‌کند و می‌گوید: بهتر بود وام ۲۵ میلیونی که برای خرید خودرو داده شد به نوسازی ناوگان تاکسیرانی اختصاص می‌یافت.

 او ادامه می‌دهد: سال گذشته روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده خوب و پر شتاب بود اما امسال تاکنون هیچ تاکسی‌ای نوسازی نشده است.

سالهاست که همه حرف از رفتن تاکسی پیکان های نارنجی، سبز و زرد می زنند، اما این  پیکان ها با چه زبانی بگویند که نمی خواهند بروند آنها می دانند اگر بروند جایشان خالی می شود و قلم ها هم دیگر بر روی کاغذها خشک می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار