سیکینگ آلفا: بهای پایین نفت چطور می‌تواند به امنیت عربستان کمک کند؟+ نمودار

عربستان با پایین نگه داشتن بهای نفت می‌خواهد اهمیت استراتژیک خود را برای آمریکا حفظ کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت تحلیلی «سیکینگ آلفا» در مطلبی با اشاره به شکست نشست دوحه برای کاهش سقف تولید نفت نوشت: عربستان می‌خواهد بهای نفت را فعلاً پایین نگه دارد و این مسئله ارتباطی با سهم این کشور در بازار نفت -- آنگونه که وزیر نفت این کشور ادعا می‌کند -- ندارد. بلکه عربستان می‌خواهد برای بقا و محافظت از خود همچنان برای آمریکا مهم باقی بماند.

بهای پایین نفت طی سالهای اخیر عربستان را با کسری بودجه زیادی مواجه کرده و باعث شده که این کشور هر چند ماه یکبار دهها میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را مصرف کند.

با این حال، پادشاهی عربستان سعودی به تازگی به این جمع‌بندی رسیده است که اگر تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا با نفت ارزان خود همچنان در عرصه رقابت باقی بمانند، وابستگی آمریکا به واردات نفت از کشورهای دیگر تا سال 2020 به صفر خواهد رسید. همانطورکه طبق نمودار زیر، روند نزولی واردات نفت آمریکا از اوپک از نوامبر 2014 تاکنون نیز این حقیقت را به خوبی نشان می‌دهد.

سیکینگ آلفا: بهای پایین نفت چطور می‌تواند به امنیت عربستان کمک کند؟+نمودار

چنانچه این وضع به همین شکل باقی می‌ماند، اهمیت استراتژیک عربستان برای آمریکا به شدت کاهش می‌یافت و اگر نگوییم به صفر می‌رسید، اما مطمئنا این کشور در آینده نزدیک ارزشی که اکنون برای آمریکایی که معتاد به واردات نفت است، دارد را دیگر هرگز نداشت.

آمریکا در طول دهه‌های متمادی هر آنچه که به لحاظ نظامی برای دفاع از امنیت نفت عربستان لازم بوده است را انجام داده است. اما از زمان ریاست جمهوری بوش پدر و پسر، مواضع این کشور در برابر عربستان با نوسانات زیادی همراه بوده است.

آمریکا و عربستان اکنون در مسائل مختلفی از جمله جنگ یمن و سوریه، برنامه هسته‌ای ایران و همچنین افزایش «نفوذ» ایران در عراق با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند و هنگامیکه باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – اوایل سال جاری در گفتگو با مجله آتلانتیک از اصلاح "خودسر" برای اشاره تلویحی به رهبران عربستان استفاده کرد، این مسئله انتقادات علنی بی‌سابقه‌ای را از جانب سعودی‌ها به همراه داشت.

اوباما هفته گذشته در ریاض با ملک سلمان – پادشاه عربستان – دیدار کرد تا طبق گمانه‌زنی‌ها شاید روابط تیره شده واشینگتن با دربار سعودی به حالت سابق خود بازگردد. اما همانطورکه «ترکی فیصل» از مقامات عالیرتبه دربار سعودی و رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی این کشور به تازگی در گفتگو با سی‌ان‌ان اعلام کرده است، عربستان تا کی می‌تواند به تداوم حمایت‌ها از جانب واشینگتن امیدوار باشد؟ 

روابط آمریکا و عربستان در حالی در معرض تنش‌های بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است که انتظار می‌رود بعد از خروج اوباما از کاخ سفید نیز این تنش‌ها همچنان ادامه داشته باشد. چراکه کنگره در حال حاضر لایحه‌ای را در دستور کار دارد که در صورت تصویب، به قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر اجازه می‌دهد در دادگاه‌های آمریکا علیه عربستان اقامه دعوی کنند. 

این لایحه مورد حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه قرار دارد و هیلاری کلینتون و برنی سندرز – دو نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – و سناتور تد کروز رقیب جمهوریخواه آنها هر سه از این لایحه حمایت کرده‌اند. حتی دونالد ترامپ - نامزد پیشرو جمهوریخواهان -  نیز تهدید اخیر عربستان مبنی بر فروش دارایی‌های خود در ‌آمریکا در صورت تصویب این لایحه را "بی‌اهمیت" خوانده است.

بنابراین، زمانیکه ایده فریز نفتی برای اولین بار در ماه فوریه مطرح شد، به نظر می‌رسید با توجه به زیانهای اقتصادی کاهش بهای نفت، عربستان تمام تلاش خود را برای کاهش سقف تولید نفت انجام دهد. اما با فرارسیدن نشست دوحه در حالیکه می‌دانست ایران در این طرح مشارکت نخواهد کرد، در ظاهر هرگونه توافق نفتی را منوط به مشارکت کامل ایران کرد.

اما در واقع عربستان تصمیم گرفت برای حفظ منافع امنیتی خود بهای نفت را پایین نگه دارد. در حال حاضر، کاهش بهای نفت باعث شده است که صنعت نفت شیل آمریکا که به دلیل بهای پایین، رقیب نفت اوپک به شمار می‌رفت، با چالش تقاضا مواجه شده و تولید آن در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یابد. عربستان سعودی با پایین نگه داشتن بهای نفت در واقع وابستگی آمریکا به نفت خاورمیانه را حفظ و تامین امنیت خود از جانب آمریکا را نیز تضمین کرد.

درست است که افزایش بهای نفت، درآمد بیشتری را عاید دربار سعودی می‌کند؛ اما به دلیل افزایش مجدد سهم نفت شیل در بازار نمی‌تواند منافع امنیتی عربستان را در درازمدت تامین کنند. در عوض، تداوم وابستگی آمریکا به واردات نفت می‌تواند دستکم تا زمانیکه ثروت نفتی این کشور تمام نشده است، حمایت‌ نظامی آمریکا از آن در برابر چالش‌های منطقه‌ای را تضمین کند.


انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار