ادعای هافینگتون پست: اوباما چطور در اجلاس شورای همکاری‌های خلیج‌فارس به نفع ایران عمل کرد؟

به ادعای کارشناس سیاسی هافینگتون پست، سیاست آمریکا در قبال ایران و عربستان متعادل نیست و شیب واضح آن به سمت سیاست‌های تهران کاملاً ملموس است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان هافینگتون پست در مطلبی به بررسی اهداف اوباما در سفر به عربستان و شرکت در اجلاس شورای همکاری‌های خلیج‌فارس پرداخت و نوشت: اطمینان دادن به سعودی‌ها و دیگر کشورهای شیخ‌نشین حوزه خلیج‌فارس درباره قدرت گرفتن روزافزون ایران در منطقه، یکی از مهم‌ترین اهداف اوباما در سفر به عربستان بود.

این نخستین بار نیست که رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان و کشورهای عربی هم‌پیمان آن در مورد رفتار سیاسی ایران در منطقه اطمینان می‌دهد. اوباما به منظور فروش بخشی از فناوری هسته‌ای خود به کشورهای خاورمیانه، سعی می‌کند آن‌ها را قانع کند که معامله هسته‌ای هیچ‌گاه به معنای به خطر انداختن امنیت، منافع ملی و ثبات کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیست. این کشورها و در صدر آن‌ها عربستان نیز همواره به اوباما اعتماد کرده و از این بابت خوشحال نیز بوده‌اند.

بدون شک مذاکرات اوباما با مقامات سعودی و پشت درهای بسته با شیب ملایمی به‌سوی سیاست‌های ایران متمایل بوده است. به‌ویژه پس از توافق هسته‌ای ایران و رهبران قدرت‌های جهان، اوباما مجبور است به گونه‌ای هم‌پیمان عربی خود را در منطقه آرام نگه دارد.

نگارنده در ادامه مطلب مدعی شده است: اطمینان دادن اوباما به شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج‌فارس درباره فعالیت هسته‌ای ایران، فقط در قالب مجموعه‌ای از کلمات آرام‌کننده بود و نشانه‌ای از اقدام جدی و عملی در آن دیده نمی‌شد. این روند باعث شد سیاست‌های تهاجمی، مداخله‌جویانه و تحریک‌آمیز ایران تقویت شده و با گذشت زمان قدرت نظامی این کشور به سطح قابل‌توجهی ارتقا یابد. در این شرایط دولت اوباما یا با برخوردی متعادل نسبت به ایران، اقدامات مداخله‌جویانه این کشور را توجیه می‌کند و یا با دست کم گرفتن رفتارهای نظامی ایران، آن را بدون خطر قلمداد می‌کند.

سخنان اطمینان‌بخش اوباما به سعودی‌ها، نوعی آشنا پنداری است. رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است تا توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کند و از سوی دیگر، با خنثی کردن عملکرد کشورهای حوزه خلیج‌فارس علیه ایران، از اتحاد خود با آن‌ها مراقبت کند. به نظر می‌رسد این سیاست آمریکا متعادل نیست و از شیب واضحی به سمت سیاست‌های تهران برخوردار است.

در بخش دیگری از این مطلب ادعایی آمده است: طی چند ماه گذشته، ایران به‌دفعات قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را با آزمایش موشک‌های بالستیک و تحویل گرفتن سامانه موشکی اس 300 نقض کرده است. این در حالی است که دولت اوباما با نادیده گرفتن فعالیت‌های ایران و دیدار با برخی از مقامات این کشور، تا حد زیادی این اقدامات ایران را توجیه کرده است.

منافع ژئوپلیتیک، استراتژیک و اقتصادی ایران

سفر اوباما به عربستان نه تنها نفوذ نظامی ایران در منطقه را کاهش نداده است بلکه باعث شده ایران از فضای مناسبی برای قدرت‌نمایی در منطقه بهره‌مند شود. این روند از دو وجه قابل‌بررسی است:

در وهله اول ایران نسبت به سفر اوباما برای تسکین نگرانی کشورهای حوزه خلیج‌فارس از سلطه منطقه‌ای ایران آگاه است. این روند نوعی راهکار سیاسی برای کوچک نشان دادن مداخله ایران در منطقه است و تا حدودی از احساس ترس و واهمه کشورهای منطقه در مقابل ایران می‌کاهد. در وهله دوم مقامات ایران از این واقعیت آگاه هستند که با توافق هسته‌ای دولت اوباما را محدود کرده‌اند. به این صورت ایران نه تنها در منطقه قدرت نظامی خود را حفظ می‌کند بلکه به‌واسطه توافق هسته‌ای، به اقتصادِ باز و دور از تحریم نیز دست می‌یابد.

نگارنده این مطلب در انتها آورده است: بنا بر یک ضرب‌المثل فارسی، اوباما هم خر را می‌خواهد هم خرما را! وی هم به دنبال اجرای توافق هسته‌ای با ایران است و هم می‌خواهد متحد سعودی خود را در دست داشته باشد؛ ولی در پایان مجبور به انتخاب خواهد بود و بدون شک ایران طرف انتخاب آن است. چراکه توافق هسته‌ای با ایران به نوعی میراث سیاسی اوباما محسوب می‌شود و او باید از آن حفاظت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
خداکنه همیشه ازایران ترس داشته باشن تا امریکا باتمام توان عربهای احمق رابدوشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
هم خدا رو می خواد هم خرما رو درسته. چون از خرما بت درست میکردن ومی پرستیدند وهم گرسنه می شدند از ش می کندند می خوردند
آخرین اخبار