مکزیک با فشار آمریکا پناهجویان را از این کشور اخراج می‌کند

مکزیک تحت فشار‌های آمریکا برای مهار موج مهاجرت‌های غیرقانونی در سکوت خبری هزاران پناهجو را از این کشور اخراج می‌کند.

به گفته گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت مکزیک از اواخر ماه گذشته میلادی با اختصاص دادن چهار پرواز که به اصطلاح آن‌ها را "پل هوایی" می‌نامند مهاجران و پناهجویان به این کشور را به مرز‌های جنوبی منتقل کرده تا از این طریق اخراج آن‌ها از مکزیک سریعتر انجام شود.

گرچه شمار مهاجرانی که تا به حال از این طریق از مرز‌های مکزیک اخراج شده اند تاکنون به صورت رسمی اعلام نشده است اما دو مقام مکزیکی برآورد می کنند تا به حال بیش از ۱۳ هزار مهاجر و پناهجو را با حدود ۱۰۰ پرواز به مرز‌های جنوبی این کشور منتقل کرده تا از آنجا به آمریکای مرکزی اخراج شوند.

این دو مقام مکزیکی می‌گویند تنها در هفته گذشته حدود ۱۲۰۰ مهاجر به جنوب مکزیک منتقل شده اند. این آمار‌ها توسط هیچ یک از مقامات رسمی دولت مکزیک تایید و یا تکذیب نشده است.

این اقدام دولت مکزیک در حالی انجام می شود که دولت بایدن از سوی گروه‌های داخلی در آمریکا مورد انتقاد شدید نسبت به مدیریت مسئله مهاجرت در این کشور قرار دارد. در همین حال مقامات مکزیکی از آمریکا خواسته اند محدودیت‌های آمد و شد در مرز‌های مشترک را که از زمان شیوع همه گیری کرونا اعمال کرده لغو کند.

وزارت خارجه آمریکا نیز تا به حال به این درخواست دولت مکزیک واکنشی نشان نداده است. در اوایل ماه جاری میلادی دولت مکزیک با فشار‌های دولت جو بایدن خانواده‌های مهاجر و پناهجو از آمریکای مرکزی و مکزیک را برای اخراج به مرز‌های جنوبی این کشور منتقل کرد تا از این طریق مانع ورود موج عظیمی از مهاجران به آمریکا شود، روشی که در زمان دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با این حال، مهاجران و پناهجویان در مرز مشترک مکزیک و آمریکا به این اقدام دولت‌ مکزیک برای ممانعت از ورود آن‌ها به آمریکا به شدت اعتراض کردند و آن را مغایر با قوانین حقوق بشری در جهان خواندند. از اکتبر سال گذشته میلادی تا به امروز بیش از ۲ میلیون مهاجر و پناهجو از مرز‌های جنوبی مکزیک و به دستور مقامات رسمی آمریکا از این کشور اخراج شده اند.

به گفته شاهدان، مقامات مکزیکی بسیاری از مهاجران شامل زنان و کودکان را به زور سوار اتوبوس می‌کنند و آن‌ها را در یک گذرگاه مرزی رها کرده و به اجبار از آن‌ها می‌خواهند با عبور از یک پل مرزی وارد گواتمالا شوند. تا به حال هیچ مقام رسمی و دولتی این اقدام مشترک آمریکا و مکزیک را محکوم نکرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار