سعیدرضا عاملی در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد:

تنها 835 کلمه از سوی حکیم انقلاب که در عین سادگی دارای مفاهیم بسیاری است/ جداکردن حلقه مردم و جوانان از سیاستمداران غربی/ دیگرهراسی صنعتی است که مبنایش کشتار است + فیلم و تصاویر

کارشناس گروه ارتباطات دانشگاه تهران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی محتوای پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی پرداخت.

تنها 835 کلمه از سوی حکیم انقلاب که در عین سادگی دارای مفاهیم بسیاری است/ جداکردن حلقه مردم و جوانان از سیاستمداران غربی/ دیگرهراسی صنعتی است که مبنایش کشتار استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛"سعیدرضا عاملی" کارشناس گروه ارتباطات دانشگاه تهران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری ( 5 بهمن) اظهارداشت: پیام حکیم انقلاب یک پیام بسیار مرتبط با مسائل زمان است و این پیام با وجود 835 کلمه در عین سادگی دارای مفاهیم بسیاری است.
 
عاملی ادامه داد: امروزه چالش های بین دنیا غرب و جهان اسلام بسیار زیاد است و پیام  مقام معظم رهبری یکی از دال های معانی که تولید کرد جدا کردن عرصه سیاست از فرهنگ بود و ایشان مانند یک پدری دلسوز به محبت نسبت به نسل جوان می پردازند.
 
مقام معظم رهبری حلقه مردم و جوانان را از سیاستمداران جدا کردند

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: این پیام یک تعریفی به جهان سیاست دارد چرا که در عرصه سیاست شاهد افول عقلانیت هستیم و مسیر رفتن به جنگ خشونت دلیلی بر این مدعاست.
 
وی افزود: پس از جنگ جهانی دوم ،بزرگترین راهپیمایی های اسلامی و یا راهپیمایی علیه جنگ در عراق و افغانستان را در اروپا شاهد بودیم که نشان داد؛مردم در اروپا هوشیار هستند در نتیجه مقام معظم رهبری حلقه مردم و جوانان را از سیاستمداران جدا کردند.
 
عاملی تاکید کرد: اگر ما اعلام نفرت از آمریکا و انگلیس می کنیم خطاب به مردمان این کشورها نیست.

در اسلام معتقدیم که اگر یک نفس را احیا کنیم گویی یک جهان را احیا کرده ایم

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: نکته دیگری که در این پیام وجود دارد را می توان این گونه تحلیل کرد که فاصله ایجاد کردن میان حقیقت اسلام  و اسلام بازنمایی شده است و باید توجه داشت عرصه بازنمایی بخشی از واقعیت است نباید فراموش کنیم که دوربین ها زاویه دار بوده و بازنمایی به نوعی نمایندگی ایجاد می کند بدین معنی که همه مسلمان ها برابر با داعش هستند در نتیجه عرصه رسانه عرصه ای است که باید تفکر عمیق بر روی آن باشد
 
وی اظهار داشت:با ظهور شبکه های اجتماعی می توان حقیقت را با توجه به این بازنمایی ها به درستی منتشر کرد،همچنین یکی از پایه گذاران اینترنت چندی پیش اعلام کرد که اینترنت در حال از بین رفتن است؛اما یک نکته در اینجا قابل تاکید است و آن این که ما در اسلام معتقدیم که اگر یک نفس را احیا کنیم گویی یک جهان را احیا کرده ایم بنابراین کمیت در اینجا مطرح نیست.
 

عاملی ادامه داد: در پیام حکیمانه رهبری می توان توجه دادن به دیگرهراسی در سیاست های غرب را مشاهده کرد و این نیز یک سنت قدیمی در آمریکاست.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: تعبیر "بوش" رئیس جمهور اسبق آمریکا بعد از 11 سپتامبر همانند ادبیات قرن 18 بود که این تعبیر در ارتباط با آمریکاییان بومی بودند که" یا با مایید یا باید بمیرید" و از همان زمان این تعبیر وجود داشته و دیگر هراسی سراغ چینی ها، ژاپنی و آفریقایی های آمریکایی رفته و از یک مقطع به سوی ملت های دیگر تغییر پیدا کرده است.

دیگرهراسی ماهیتی کاملاً نظامی دارد

وی در ادامه در ارتباط با بحث دیگر هراسی اظهار داشت: این موضوع در جنگ جهانی دوم به خوبی خود را نشان داد که چگونه هراس از ژاپن را به نمایش گذاشتند؛ از طریق فیلمی که این کشور را قوم بی رحم نشان داد و این ژاپن هراسی منجر به فاجعه هیروشیما شد بنابراین این هراس ها کاملا، نظامی بوده و از جنس هراس سخت است و آمریکا از این مسائل شرمنده نیست.

نسل جوان در غرب در حال بیدار شدن است

یکی از جوانان اروپایی در مصاحبه ای ویدیویی در پاسخ به سوالی که ارزیابی شما از این پیام که رهبر بزرگ یک کشور به طور مستقیم جوانان را مورد خطاب قرار داده چیست گفت: اولین برداشت از این پیام رسا این است که  نسل جوان در غرب در حال بیدار شدن است به ویژه در حوزه علوم سیاسی این مسئله صدق دارد،همچنین در مورد فرانسه که جوانان این کشور متحول شده اند و موید آن صحبت های وزیر آموزش و پرورش فرانسه است؛بنابراین تاثیر رسانه غرب بر روی جوانان در حال کاهش است.

پیام رهبری ایران سرشار از امید بود

این جوان اروپایی اظهار داشت: این پیام سرشار از امید بود و ما را به دوری از نفرت و تنش فرا خواند و فکر می کنم این پیام انعکاس خوبی در میان جوانان غربی داشت.

عاملی در ادامه بحث دیگر هراسی افزود: فیلمی را که آمریکا میان جنگ جهانی اول و دوم ساخت و مبنای آن شد که 8 میلیون عضو ارتش آمریکا این فیلم را محرمانه نگاه کردند که روح آن یک هراس بزرگ از ژاپنی ها بود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: بنابراین دیگرهراسی صنعتی است که مبنایش کشتار است و اگر فیزیکی امکان پذیر نباشد شخصیت قوم یا ملی را می کشند.

وی اظهار داشت:در پیام رهبری تاکید ویژه بر اسلام هراسی شده و منطق آن را در ادامه دیگر هراسی می بینیم و هر دوره شامل یک ملت بوده به ویژه بعد از زمان انتقال به سیاست خارجی آمریکا نشانه هایش خارج از این کشور بوده و بعد از سال 1989 سراغ جمهوری اسلامی ایران آمدند و به نظر می رسد به دنبال ایران هراسی ، اسلام هراسی و شیعه هراسی شکل گرفته است.

افزایش شیب تجارت کثیف جنگ بعد از حملات 11 سپتامبر

عاملی با اشاره به تجارت کثیف جنگ تصریح کرد: در اسلام هراسی اهداف زیادی دنبال می شود در آمار تجارت جنگ تا قبل از سال 1989 یک شیبی را شاهد هستیم که از هزار و صد میلیارد دلار به هزار و 600 میلیارد دلار در سال 1989 رسیده است و این شیب تا سال 2001 کاهش و بعداز حملات 11 سپتامبر شاهد شیب فزاینده تجارت کثیف جنگ هستیم، که باعث کشته شدن و آزار انسان ها می شود و یک حجم هزار و 700 میلیارد دلار از تجارت جهان را به خود اختصاص داده است.

بالاترین سهم تجارت جنگ مربوط به آمریکاست

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان سهم کشورها از تجارت کثیف جنگ،اظهار داشت: بالاترین سهم مربوط به ایالات متحده آمریکا با 37 درصد و بعد از آن در اختیار چین با 9 و نیم درصد قرار گرفته است و کشور انگلیس 3 و نیم درصد از سهم داراست و کسانی که منافعی در تجارت جنگ دارند یکی از ابزارشان دیگر هراسی است.

وی بیان کرد: عربستان سعودی از سهامداران بزرگ جنگ است و شیب منحی خرید سلاح نظامی در آن روز به روز افزایش پیدا کرده است.

یکی از اهداف اسلام هراسی جدا کردن جهان اسلام از غرب است

عاملی بیان کرد: هراس از اسلام یکی از اهدافش جدا کردن جهان اسلام از جهان غرب بود که از این راه گروه تکفیری "داعش" و حوادث 11 سپتامبر  به وجود آمد؛بنابراین بازنمایی یک عنصر که مرجعی از واقعیت را دارد و باید تامین داده شود به عنوان مثال مستند اسلام در جهان اکبر احمد که پر از دروغ بوده و توسط شبکه BBC حمایت شده است.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار