پایش و رصد وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

پایش وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آبزی و کنار آبزی در سردشت باحضور ۹ کارشناس در قالب ۳ تیم سه نفره صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، بایزیدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت اظهار کرد: مطابق بررسی هااز ابتدای سال جاری تاکنون هیچ گونه تلفات و مورد مشکوکی مبنی بر وجود بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود نداشته و ثبت نشده است.

بایزیدی گفت: پایش و رصد وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آبزی و کنار آبزی در حوزه آبگیر‌ها، سد و زیستگاه‌های مهاجر پذیر شهرستان اجرا می‌شود.

او  افزود: این پایش به صورت مستمر از ابتدای سال تا پایان سال با همکاری و مشارکت اداره حفاظت محیط زیست و دامپزشکی شهرستان و حضور ۹ کارشناس در قالب ۳ تیم سه نفره صورت می‌گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت با تاکید براینکه این شهرستان و زیستگاه‌های آبی آن به لحاظ وسعت و اکوسیستم امنی برای انواع پرندگان مهاجر است، اظهار کرد: با ورود پرندگان مهاجر احتمال انتقال و شیوع این نوع بیماری افزایش می‌یابد و پایش و کنترل زیستگاه‌های آبی به عنوان یکی از کانون‌های شیوع این بیماری اهمیت دارد.

بایزیدی با بیان اینکه در سال جاری به علت شرایط حاد کرونایی کشور و تصمیمات اتخاذ شده هیچ گونه پروانه شکار پرندگان صادر نشده، به شهروندان توصیه کرد: از شکار و نگهداری پرندگان مهاجر و بومی آبزی و رها کردن مرغ‌های بومی و دیگر ماکیان به صورت چرای آزاد خود داری کرده و به نگهداری آنان در فضای سر پوشیده و بسته اقدام کنند.

شهرستان سردشت و زیستگاه‌های آبی آن باتوجه به وسعت و اکوسیستم امنی که داره سالیانه میزبان تعداد زیادی از گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر است از طرفی هم بیماری آنفلوانزای پرندگان یک نوع بیماری واگیردار و خطرناک از حیوان به انسان هست و به همین منظور توجه به پرندگان و زیستگاه‌ها و عرصه‌های آبی از اهمیت ویژه‌ای برخورداربوده است.

انتهای پیام/ن م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.