نکات تغذیه‌ای در ماه رمضان

خداوند روزه گرفتن را موهبتی برای حفظ سلامت قرار داده است، اما برخی که از اصول ساده غذایی این ماه آگاه نیستند، نه تنها به سلامت خود کمک نمی‌کنند بلکه به بدن خود آسیب‌ هم می زنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ روزه داری از زیباترین فریضه‌های الهی است. روزه گرفتن تأثیرات بسیار مفیدی بر سلامت جسم واندام‌های داخلی بدن دارد و برای حفظ سلامت و توانایی سپری کردن این ماه پرفیض لازم است در گروه‌های سنی مختلف نکاتی رعایت شود.   

اغلب پس از ماه مبارک رمضان افراد دچار افزایش وزن، ضعف شدید بدنی و بیماری‌های گوارشی می‌شود. 

افت قندخون را این گونه جبران کنید 
مهران ولایی معادن غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی ایران در خصوص نکات تغذیه‌ای ماه رمضان توصیه کرد: ممکن است با روزه گرفتن دچار پایین آمدن قندخون شویم، بنابراین بهتر است برای افطار کردن از آب نیمه گرم، شیر، فرنی و مواد حاوی قند طبیعی مانند عسل، کشمش،  خرما و ...، استفاده شود. خوردن غذاهای چرب و پرکالری مانند آش، کله پاچه، حلوا و ... می‌تواند مضرات زیادی را در پی داشته باشد. 

اختلال در سیستم گوارش نتیجه‌ی نادیده گرفتن اصول غذایی 
وی با تأکید بر استفاده نکردن از غذاهای غیر خانگی در این ایام ادامه داد: آب سرد وانواع نوشابه‌ها می‌توانند آسیب‌های جدی را به سیستم گوارش فرد وارد کنند. مصرف سوسیس و کالباس می‌تواند فرد را دچار خستگی و تشنگی کند. 

وعده‌های غذایی‌ بعد از افطار 
با توجه به طولانی بودن روز در ماه‌‌های فصل تابستان، بهتر است غذای مصرفی در وعده سحر خصوصیات و ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری کند.   

معاونت غذا و داروی دانشکده علوم‌پزشکی ایران در مورد وعده‌های غذایی پس از افطار می‌گوید: بهتر است تا دو ساعت بعد از افطار شام میل نکنید. علاوه براین وعده‌ی شام باید دارای پروتئین  کافی، چربی کم و به میزان کم استفاده شود. نوشیدن شش تا هشت لیوان آب بین افطار تا سحر می‌تواند در تأمین آب بدن مؤثر واقع شود. خوردن میوه‌جات و سبزیجات نیز علاوه بر آب‌رسانی بدن می‌تواند برای جلوگیری از یبوست مفید باشد. 

چگونه دیر تر گرسنه شویم؟ 
برای وعده‌ی غذایی سحر توصیه می‌شود از موادغذایی که مولکول درشت هستند استفاده شود مانند سیب‌زمینی و نان، چرا که این مواد زمان بیشتری برای هضم شدن لازم داشته و می‌توانند انرژی مورد نیاز افراد را تأمین کنند. 

افراد بیماری که علاقه به روزه گرفتن دارند نباید خودسرانه مصرف داروهای خود را قطع یا تغییر دهند. قطع ناگهانی برخی از داروها می‌تواند خطرات زیادی را در پی داشته باشد. بنابراین لازم است بیماران با پزشک خود در این خصوص مشورت کنند. 

دکتر ولایی درپایان گفت: پرهیز از خوردن غذاهای سنگین و تند غذا خوردن نیز می‌تواند از بروز اختلالات گوارشی جلوگیری کند.




انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار