اوباما: کره شمالی نیز مانند ایران جدیت نشان بدهد، ما آماده گفتگو هستیم

رئیس جمهور آمریکا گفت: آمریکا هرگز در دفاع از کره جنوبی تردید نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با پارک گون های، رئیس جمهور کره جنوبی در کاخ سفید گفت: آمریکا هرگز در دفاع از کره جنوبی تردید نخواهد کرد.

وی همچنین از آنچه که اقدامات تحریک کننده کره شمالی خواند انتقاد و تصریح کرد برنامه موشکی کره شمالی برای این کشور چیزی بیش از انزوا به ارمغان نیاورده است.

باراک اوباما در این دیدار از نقش کره جنوبی در تحولات جهانی و حفظ صلح و ثبات جهانی تقدیر کرد.

اوباما خطاب به مقامات کره شمالی گفت: همانطور که دولت من در خصوص ایران و کوبا نشان داد، ما مشکلی نداریم که با کشورهایی که با آنان اختلاف داریم، وارد گفتگو شویم.

باراک اوباما در ادامه ی این نشست مشترک با رئیس جمهور کره جنوبی، گفت: تنها نقطه تفاهم با روسیه درمورد سوریه چگونگی جلوگیری از درگیری های تصادفی بین هواپیماهای آمریکایی و روسی بوده است که در سوریه عملیات انجام می دهند، اما مسکو و واشینگتن برسر اصول و راهبردها برای کمک به برقراری آرامش در سوریه اختلاف دارند.

اوباما ضمن اشاره به مناظره اخیر دموکرات ها اینکه تصمیم گیری به عهده مردم آمریکاست، درباره تحولات اخیر در خاورمیانه گفت: در خصوص اسرائیل، شکی نیست که ما بسیار نگران بالا گرفتن خشونت هایی هستیم که پیشتر در قدس بود و قطعا نگران کشیده شدن خشونت ها به جاهای دیگر هستیم. ما به شدیدترین شکل ممکن، خشونت هایی را که علیه مردم بیگناه صورت می گیرد محکوم می کنیم و باور داریم که اسرائیل حق دارد ضمن برقراری نظم و قانون، از شهروندان خود در برابر حملاتی که با چاقو صورت می گیرد و خشونت هایی که در خیابان ها وجود دارند، دفاع کند.

وی افزود: ما همچنین باور داریم که بسیار اهمیت دارد که هم نخست وزیر نتانیاهو و مقامات منتخب اسرائیل، محمود عباس و دیگر افرادی که بر سر قدرت هستند تلاش کنند تا شعارهایی را که ممکن است به خشونت، خشم یا سوء برداشت منجر شوند، ملایم تر کرده و تلاش کنند همه را در اسرائیل و کرانه باختری به این درک برسانند که این خشونت های هر از گاه نتیجه ای جز سخت تر شدن اوضاع و ناامنی بیشتر نخواهد داشت.

رئیس جمهور آمریکا گفت: همچنین باور ندارم که نمی توانیم صبر کنیم تا همه موضوعات مطرح بین اسرائیلی و فلسطینی ها حل شود تا خشونت هایی را که در حال حاضر بالا گرفته است، خاموش کنیم. دیدگاه من کاملا مشخص است که در طول زمان، تنها راهی که اسرائیل واقعا به امنیت می رسد و فلسطینی ها به خواست مردم خود برسند، ایجاد دو کشوری است که با امنیت و صلح در کنار هم به سر برند. این گفتگوها که جان کری تلاش های زیادی به کار برد و پیشتر از آن شمار از فرستادگان تلاش کردند، هیلاری کلینتون تلاش کرد به نتیجه نرسیدند.

اوباما افزود: از این رو باور دارم که این به پای طرف های مقابل است و ما نیز آماده کمک کردن هستیم تا روابطی سازنده تر را شروع کنند. با این حال، در حال حاضر همه می بایست این اطمینان را حاصل کنند که افراد بیگناه کشته نشوند.

رئیس جمهور آمریکا افزود: سوالی که شما از من نپرسیدید ولی می خواهم به آن بپردازم این است که ما درباره ایران و درس هایی که می توان از آن برای اوضاع کره شمالی آموخت، صحبت کردیم. این دو کشوری هستند که سابقه ای طولانی در دشمنی با آمریکا دارند، ولی ما زمانی آماده گفتگوهایی جدی با ایرانیان بودیم که آنها جدی بودن خود را درباره احتمال کنار گذاشتن تلاش برای به دست آوردن سلاح اتمی را نشان دادند. گمان می کنم رئیس جمهور پارک نیز با من موافق است که در نقطه ای که پیونگ یانگ بگوید ما آماده ایم در ازای بهبود روابط و کاهش تحریم ها، گفتگوهای جدی برای خلع سلاح اتمی داشته باشیم، می توانیم بگوییم که ما نیز آماده بر سر میز گفتگو خواهیم بود.

اینکه آنها آماده باشند که در معرض رژیم های راستی آزمایی که برای ایران قرار دادیم، قرار بگیرند یا نه، بخصوص با توجه به نقض توافق های قبلی، این موضوعی مجزاست ولی هنوز به این نقطه نرسیده ایم زیرا نشانه ای مانند آنچه از ایرانیان مبنی بر اینکه تا آینده ای مشخص به دنبال سلاح اتمی نمی روند یا سلاح اتمی نخواهند داشت، در کره شمالی شاهد نیستیم.

اوباما درباره سوال خبرنگاری درباره اظهارات کری گفت: به نظر من آنچه که جان کری گفت این است که می بایست به خشونت ها پایان بدهیم، اسرائیل حق دارد از جان شهروندان خود در برابر خشونت های کور محافظت کند، همه طرف ها می بایست از تندگویی های خود بکاهند، مراکز مذهبی که تا این اندازه برای سه دین عمده دنیا در داخل قدس اهمیت دارند، باید محترم شمره شوند، وضعیت مسجد الاقصی در داخل و اطراف آن که امکان عبادت پیروان ادیان مختلف را می دهد می بایست حفظ شود و بعد از آن در کنار صحبت هایی که جان کری گفت تنش ها و سوء ظن هایی که بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها وجود دارد، باعث سوء برداشت های بیشتر می شود و باعث شروع تحولاتی می شود که اکنون دهها سال است شاهدش هستیم. اگر پیشرفتی در این زمینه ها را شاهد باشیم، موضوع مفید خواهد بود. آنچه که در حال حاضر باید انجام گیرد و کانون تلاش های ماست اطمینان از این مساله است که افراد بیگناه کشته نشوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار