یاسوج؛

کمک به صادرات صنایع دستی با استانداردسازی

مشاور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تنها راه کمک به صادرات صنایع دستی استان را استانداردسازی کالاهای تولیدی دانست.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ محمدامین منوچهری گفت: کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت‌های گردشگری زیادی بوده که لازم است به این ظرفیت‌ها توجه کرده و از آنها استفاده شود.

مشاور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود مشکلات در حوزه‌های مختلف افزود: نباید وجود مشکلات را بهانه کرده و دنبال شناسایی و استفاده از ظرفیت‌ها نرویم.

وی ادامه داد: گاهی می‌شود از همین کمبودها به عنوان یک فرصت استفاده کرد و با بیان آنها از مسوولان بالاتر در کشور طلب کمک و حمایت کرد و برای استان بودجه‌ای نیز کسب کنیم.

این مسوول از همه دستگاه‌ها خواست به جای سنگ‌اندازی با همدیگر تعامل و همکاری داشته باشند و جهت پیشبرد اهداف اقتصادی و کمک به توسعه استان گام بردارند.

منوچهری نبود بازارچه فروش صنایع دستی را از مهم‌ترین دغدغه‌های هنرمندان این حوزه عنوان کرد و بیان داشت: مثلا شهرداری و شورای شهر باید با صنایع دستی همکاری کرده و برای راه‌اندازی چنین مکانی تلاش کنند.

مشاور استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه برخی هنرمندان تنها چشم به دست دولت دوخته‌اند تا برایشان کاری کند، یادآور شد: امروزه در اقتصاد جهانی بخش خصوصی بیشتر کارها را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به وجود ضعف در حوزه صنایع دستی استان، عدم تولید مناسب و مطابق با استانداردهای لازم را از مهم‌ترین این ضعف‌ها عنوان کرد و گفت: عدم تولید طبق استانداردهای لازم باعث می‌شود کالا ارزش صادر کردن را نداشته باشد.

این مسوول تصریح کرد: مثلا بافت گلیم و جاجیم در استان ما از سنت‌های بسیار قدیمی و کهن بوده و به طور قطع بافندگان ما استادانه‌تر از دیگر جاها این صنایع را می‌بافند.

وی افزود: اما به دلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم کار آنها ارزش صادر کردن را ندارد یا آن را نسبت به دستباف‌های دیگر استان‌ها با قیمت کمتر خریداری می‌کنند.

منوچهری بر برگزاری دوره‌های آموزشی نخ‌ریسی، رنگرزی، بهبافی و استانداردسازی محصولات تاکید کرد و گفت: اگر دوره‌های تخصصی در این زمینه برگزار شود می‌تواند در بهبود تولید و دستباف‌های باارزش موثر بوده و صادرات غیر نفتی استان را رونق دهد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.