واکنش‌های بین‌المللی به رونمایی از "معامله قرن"

رونمایی از طرح به اصطلاح صلح آمریکا برای خاورمیانه با واکنش‌های بین‌المللی همراه شد.

فلسطین اشغالیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، میخائیل بوگدانوف، معاون وزیرخارجه روسیه در اولین واکنش این کشور به معامله قرن آمریکایی اعلام کرد: «مسکو معامله قرن را بررسی خواهد کرد، اما مهم موضع فلسطینی‌ها و عرب‌ها در مورد آن است.»

این در حالی است که انگلیس نیز در واکنش به این طرح آمریکایی اعلام کرد: «طرح آمریکا برای صلح خاورمیانه می تواند گام مثبتی باشد.»

وزیر خارجه اردن نیز گفت: «تنها راه صلح، تشکیل دولت فلسطینی مستقل به پایتختی قدس شرقی و راه حل دو دولت است. اشغالگری باید پایان یابد و حقوق مردم فلسطین حفظ شود.»

کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی در واکنش به طرح به اصطلاح صلح خاورمیانه گفت: «طرح صلح ترامپ کاملا با سیاست آمریکا در خاورمیانه متناقض است. در مورد این طرح فقط با اسرائیلی ها گفتگو شده، بنابراین طرح صلح نیست. ادعای اینکه براساس این طرح دولدولت تشکیل می شود دروغ است. الحاق یکجانبه غور اردن هرگونه صلح در خاورمیانه را دهه ها به عقب می اندازد. این طرح امنیت آمریکا و اسرائیل را به خطر می اندازد.»

در همین حال خضر حبیب، یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی نیز افزود: «معامله ترامپ فرصتی برای وحدت ملت فلسطین است. تشکیلات خودگردان باید از توافق اسلو که جز شر برایمان چیزی نداشته خارج شود. معامله ترامپ فرصتی برای انصراف از به رسمیت شناختن اسرائیل است. سلاح مقاومت ،قانونی است و با آن از خودمان دفاع می کنیم. نه ترامپ و نه نتانیاهو نمی توانند آن را از ما بگیرند. محال است که ما پرچم صلح را به اهتزاز درآوریم.»


بیشتر بخوانید: سخنرانی ترامپ درباره معامله قرن آغاز شد

تجمعات اعتراضی فلسطینیان در مخالفت با طرح آمریکایی-صهیونیستی معامله قرن + تصاویر


مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در واکنش به این طرح گفت: «قدس برای تمام ادیان و فلسطین برای آزادگان است.»

رهبر جریان صدر عراق همچنین با انتشار آیاتی از سوره مبارکه «اسراء» در صفحه توئیترش، درباره عواقب رونمایی از طرح موسوم به معامله قرن علیه ملت فلسطین هشدار داده است.

خلیل الحیه یکی از رهبران جنبش مقاومت فلسطین، حماس اعلام کرد: «امروز دست ما در مقاومت و مقابله با اشغالگران باز است.از سخنان ترامپ هیچ ترسی نداریم و موجب تضعیف ما نخواهد شد. وحدت ملت فلسطین اولین گام در پایان دادن به معامله قرن است. هیچ گفت‌وگو و مذاکره‌ای وجود نخواهد داشت و هیچ صدایی بالاتر از صدای مقابله با معامله قرن در نخواهد آمد. از کشور‌های عربی می‌خواهیم تا این معامله را محکوم کنند و تن به خواری و ننگ در مقابل توطئه گران ندهند.»

در همین حال ابومجاهد، سخنگوی کمیته‌های مقاومت فلسطین از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان و گروه‌های مقاومت خواسته است که به مقابله مستقیم با دولت آمریکا بپردازند.

دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل اعلام کرد: «حدود ۳۰ درصد اراضی کرانه باختری به اسرائیل الحاق می‌شود.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی به زبان عبری نوشت: «همیشه در کنار اسرائیل و ملت یهود خواهم بود.»

ترامپ با انتشار تصویر زیر نوشت: «این نقشه احتمالی کشور آتی فلسطین است که پایتختش در بخش‌هایی از قدس شرقی خواهد بود.»

توئیت ترامپ درباره معامله قرن و نقشه فلسطین اشغالی

نفتالی بنت، وزیر جنگ اسرائیل گفت: «اجازه نخواهیم داد دولت اسرائیل تحت هیچ شرایطی کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.»

جنبش حزب الله لبنان در واکنش به این معامله ننگین اعلام کرد: «به شدت معامله ننگینی که دولت متوحش ترامپ به حساب ملت فلسطین و سرزمین و مقدسات آن انجام داده است را محکوم و رد می‌کنیم.»

حزب الله لبنان افزود: «معامله قرن طرحی بسیار خطرناک است که پیامد‌های بسیار بدی را برای آینده منطقه و ملت‌های آن به دنبال دارد. اگر توطئه و خیانت تعدادی از رژیم‌های عربی که به صورت مخفیانه و آشکارا در این معامله شریکند نبود، چنین معامله‌ای اعلام نمی‌شد.»

جنبش حزب الله لبنان تاکید کرد: «آنچه در واشنگتن روی داد تاکید می‌کند هیچ گزینه‌ای جز مقاومت برای آزادی فلسطین و پس‌گیری مقدسات وجود ندارد.»

جراد کوشنر، داماد یهودی‌الاصل و مشاور ارشد دونالد ترامپ و طراح اصلی طرح شوم معامله قرن در مصاحبه با الجزیره، مدعی شد که درپی معامله قرن، منطقه امن‌تری بوجود خواهد آمد.

وزارت خارجه ترکیه نیز در واکنش به این معامله ننگین اعلام کرد: «اجازه نمی‌دهیم اقدامات قانونی سازی اشغالگری و ستم اسرائیل علیه ملت فلسطین اجرایی شود. طرح آمریکا راه حل تشکیل دو دولت را نابود و سرزمین‌های فلسطینی را به سرقت می‌برد.»

حسین کریم الکعبی، عضو هیئت رئیسه پارلمان عراق نیز تاکید کرد: «ترامپ از ضعف و اختلافات عرب‌ها سوء استفاده و معامله مشکوکش را اعلام کرد. متاسفیم که سفرای برخی کشور‌های عربی در مراسم اعلام این معامله شوم حضور داشتند.»

وزارت خارجه مصردر بیانیه‌ای از فلسطینیان و صهیونیست‌ها خواست که طرح صلح آمریکا را مورد بحث و بررسی قرار داده و در راستای اجرا صلح ذیل معامله قرن، تلاش کنند.

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: «باید کانال‌هایی برای ازسرگیری مذاکرات باز شود.»

وزارت خارجه آلمان هم درباره رونمایی از معامله قرن تاکید کرد: «پیشنهاد آمریکا برای صلح سوالاتی را برانگیخته است که این سوالات را با شرکایمان در اتحادیه اروپا بررسی خواهیم کرد.»

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد: «معامله قرن فرصت خوبی را برای از سرگیری راه حل مسالمت امیز نزاع میان فلسطین و اسرائیل فراهم می‌کند.»

سفیر امارات در واشنگتن گفت: «از طرح آمریکا برای صلح تمجید می کنیم. این طرحی جدی برای حل بسیاری از مشکلات حل نشده است.»

اسامه حمدان، یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس اظهار داشت: «غیرممکن است معامله ای سیاسی را بپذیریم که حقوق ما را سلب می کند. موضع جنبش های مقاومت این است که معامله قرن هرگز اجرایی نخواهد شد.»

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اولین واکنش به اقدام ترامپ در رونمایی از طرح ضد فلسطینی موسوم به "معامله قرن" اعلام کرد: «قدس فروشی نیست و معامله توطئه آمیز آمریکا اجرایی نخواهد شد.»

وزارت خارجه یمن تاکید کرد: «موضع یمن در قبال قضیه فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس ثابت است.»

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز اظهار داشت: «راه حل تشکیل دو دولت مبتنی بر قطعنامه‌های سازمان ملل است و دبیرکلی بدان پایبند است.»

جنبش مقاومت فلسطین، حماس طی بیانیه‌ای تاکید کرده که فلسطینی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه باید برای مبارزه با اشغالگری رژیم صهیونیستی، متحد شوند.

حماس تاکید کرده که مبارزات باید از طریق قانونی و هم از طریق دیپلماتیک پیگیری شود. 

سفارت آمریکا در قدس اشغالی خطاب به شهروندان این کشور، نسبت به تظاهرات فلسیطینی‌ها طی روز‌های آینده هشدار داد.

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای در واکنش به رونمایی آمریکا از طرح ضد فلسطینی معامله قرن از ترامپ برای تلاش‌های مورد ادعای او در ایجاد صلح دروغین بین فلسطین و رژیم اشغالگر صهیونیستی حمایت کرد.

در این بیانیه آمده است: «ما بار دیگر حمایت خودمان را از همه تلاش‌ها در جهت رسیدن به راهکاری منصفانه و جامع برای حل و فصل مسئله فلسطین اعلام می‌کنیم.»

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد طرح آمریکایی معامله قرن شامل مقادی است که نقض قوانین بین المللی است و غصب حقوق فلسطینی‌ها به دست اسرائیلی‌ها را تشویق می‌کند.

سناتور برنی سندرز، نماینده دموکرات کنگره آمریکا، طرح به اصطلاح صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن را غیرقابل قبول خواند و اعلام کرد این طرح مناقشه رژیم اشغالگر صهیونیستی و فلسطین را دائمی می‌کند.

ماهر عبدالقادر، رئیس کنگره فلسطینیان در آمریکا نیز اعلام کرد: «طرح ترامپ یک افتضاح بزرگ است.»

ماهر الطاهر، مسئول دفتر سیاسی جبهه آزادی فلسطین در واکنش به رونمایی از طرح به اصطلاح صلح خاورمیانه گفت ترامپ و نتانیاهو خواهند رفت و آرمان فلسطین و مردم فلسطین باقی خواهند ماند.

وزارت خارجه قطر نیز در واکنش به طرح صلح ادعایی دونالد ترامپ اعلام کرد تحقق صلح بدون حفظ حقوق فلسطینی‌ها امکان پذیر نخواهد بود.

جرمی کوربین، رئیس حزب کارگر انگلیس با تهدید توصیف کردن طرح به اصطلاح صلح ترامپ، آن را در جهت پایمال کردن حقوق فلسطین دانست.

حسن الکعبی، نایب رئیس پارلمان عراق از کشور‌های عربی و اسلامی خواست موضعی قاطعانه را در برابر طرح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که به «معامله قرن» موسوم است، اتخاذ کنند.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد طرح (به اصطلاح) صلح خاورمیانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نشان از تضییع جدی حقوق مشروع فلسطنیان دارد.

جریان المستقبل لبنان به ریاست سعد حریری، نخست وزیر مستعفی این کشور در بیانیه‌ای بر لزوم مخالفت با طرح به اصطلاح صلح ترامپ موسوم به «معامله قرن» تأکید و آن را وظیفه‌ای ملی و انسانی عنوان کرد.

 وزارت خارجه فرانسه در واکنش به طرح موسوم به معامله قرن اعلام کرد: هر طرح صلحی در خاورمیانه باید با حقوق بین الملل و استاندارد‌های بین المللی که بر سر آن توافق شده است، مطابقت داشته باشد.

 زیاد النخاله، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سخنانی گفت: معامله قرن به منزله اقدامی علیه همه عرب‌ها و مسلمانان و به منزله چالشی بزرگ برای امت ماست.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، با انتقاد از طرح «معامله قرن» آمریکا، تاکید کرد این طرح در چارچوب برقراری صلح در منطقه نیست.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، اعلام کرد مسکو همچنان در حال بررسی طرح به اصطلاح صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به معامله قرن است.

وزارت خارجه بحرین که همواره در پی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، ضمن تشکر از آمریکا برای ارائه معامله قرن مدعی حمایت از تلاش‌ها برای حل مناقشه خاورمیانه شد.

حسام بدران، عضو دفتر سیاسی حماس، در مصاحبه با الخلیج آنلاین در واکنش به ارائه طرح معامله قرن آمریکا اعلام کرد صهیونیست‌ها در حال نزدیک شدن به زوال خود هستند.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، بر ضرورت تشکیل صف واحد در مقابل صهیونیست‌ها تاکید کرد.

صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، فاش کرد طرح اعلام شده متعلق به رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نیست و در سال ۲۰۱۱ از سوی صهیونیست‌ها مطرح شده است.

وزارت خارجه سوریه با محکوم کردن طرح معامله قرن آمریکا، از جامعه جهانی خواست در پایان دادن به اشغال مناطق فلسطین و تضمین حقوق ملت آن قاطع باشد.

روسای فراکسیون‌های احزاب ترکیه با صدور بیانیه مشترک مجلس ملی ترکیه، طرح معامله قرن آمریکا و رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۱:۵۶ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
بسم رب الشهداء و الصدیقین : بنام خداوند جان و خرد:
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
ای اهل ایمان، (در پیشرفت کار خود) از صبر و مقاومت کمک گیرید و به ذکر خدا و نماز توسّل جویید که خدا با صابران است.
" صدق الله العظیم " یا " صدق الله العلی العظیم"
این معامله قرن مسخره شو سیرک حیوانات وحشی حکایت همان ضرب المثله که می گوید مگر عدو شود سبب خیر را دارد که قمار باز وقتی می بازه چاره ایی جز خودزنی ندارد با این معامله ربشه نکبت بار صهیونیستها و آمریکایها و همپیمانانشان از فلسطین اشغالی و قدس شریف کلا کنده و خشکانده خواهد شد انشاءالله و جهان اسلام ناب محمدی ص مثل همیشه پیروز نهایی خواهد شد و فلسطین اشغالی قدرتمندانه و مقتدرانه و خردمندانه و بصیرانه آزاد خواهد شد به راحتی خوردن یک لیوان آب شرب چرا که اراده خداوند جل جلاله اینچونین قرار داده که دشمنان مومنین مسلمین حزب الله از احمقترینها هستند و ظالمین غاصبین ستمگران نژادپرستان شکنجه گران مظلومین و کودک کشان مظلوم کشان جانیان جنایتکاران دزدان کلاهبرداران دروغگویان قماربازان فاسدین و فاسقین فی الارض را با خاری و خفت و ذلت نابود و فراری دهد از سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص . والسلام و صلوات التماس دعا التماس تفکر .
اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ وَ اجْعَلْنا مِنْ خَیْرِ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
همه صهیونیستا باید بمیرن تا دنیا روی ارامش ببینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
نابودی و مرگ بر کسانی که بعنوان مزدور این طرح ناموفق و شکست خورده را قبول کرده آند .لیست مزدوران در آمد .برای مدت کوتاهی که زندگی نکبت باری دارید .چطور قبول کردید که ملت مظلوم فلسطین را بفروشید.عذاب دو دنیایی دچار شوید .با کمک استعمار روی کار آمدید نه انتخابات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
فلسطینیان باید رژیمهای مصر ، امار ات، عربستان را ازروی زمین محو کنند و دولتهای دیگر هرچه زودتر امریکا را از منطقه بیرون کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
جاء الحق و ذهق الباطل
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۷:۳۰ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
عربستان اصلا جزادم نذاریم هرکس نظرمیده بده ولی وهابیون نجس زبان نفهمن اونا کعبه راهم میدن ومیگن برای صلح منطقه ولی اسراییل بااینکارش موشکیاران میشه وهمیه تو پناهگاها بایدزندگی کنه ترامپ برای ردنشدن خودش لسراییل رانایودکروماومسلمانان کوتاه نمی اییم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
پولش رو هم عربها قراره بدن
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۰۱:۱۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
تنهاراه مقابله باقلدری آمریکاجنگ است جزاین مایع ننگ کشورهای اسلامی است
آخرین اخبار