هند با الگوبرداری از نقش چین به دنبال صلح میان روسیه و اوکراین است

وزیر خارجه هند اعلام کرد که در درگیری میان روسیه و اوکراین هند تلاش کرده نقش کمکی ایفا کند.

«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امورخارجه هند، امروز (یک‌شنبه) درسخنرانی خود برای یک جلسه تعاملی در مورد سیاست خارجی دولت «ناندرا مودی» گفت: «هند تلاش کرده است در درگیری روسیه و اوکراین کمک کند، نه به این دلیل که چین هم چنین کاری انجام داد، بلکه به این دلیل که وضعیت اوکراین سزاوار آن بود.»

او در ادامه افزود: «چینی‌ها افکارشان را جوری که باید مطرح کردند و در هر اتفاقی که بین عربستان سعودی و ایران رخ داد هم مشارکت داشته‌اند.»

ماه مارس سال جاری روابط ایران و عربستان پس از دوره‌ای وخامت، بار دیگر گرم گرفت. در این میان چین نقش میانجی داشت و اکنون جایشانکار با اشاره به این نقش می‌گوید: «من با کسی رقابت نمی‌کنم. اگر کاری در اوکراین انجام دهم، آن را به خاطر اقدامات چین انجام نمی‌دهم، من این کار را به خاطر وضعیت اوکراین انجام می‌دهم. در واقع ناندار مودی با پوتین و زلنسکی در تماس بوده و من هم در این مدت با همتایان خود در این دو کشور تماس‌هایی داشته‌ام.»

این مقام هندی همچنین از باقی کشور‌هایی که در تلاش برای سروسامان دادند به روابط روسیه و اوکراین هستند هم قدردانی کرد و گفت: «امروز دنیای بسیار پیچیده‌ای است. مشکلات زیاد، نوسانات زیاد، عدم اطمینان زیاد، بخشی از دیپلماسی این است که شهرت خود را به عنوان یک کشور ثبات‌بخش، به عنوان یک کشور کمک‌کننده و به عنوان کشوری با دوستان بیشتر و دشمنان کمتر توسعه دهیم.»  

او در انتها گفت: «فرض کنید من به ۲۰ سال صلح نیاز دارم، اما بدیهی است که به صلح با شرایطی نیاز دارم که برای امنیت ملی من مفید باشد و این جهت‌گیری است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
هند حقوق اقلیت کشمیر را پایمال نکند میانجیگری پیش کش . به مسلمانان هند ظلم وستم روا ندارد جلوی افراط گرایی هندو ها را بگیرد . هرچند خود نخست وزیرش افراطی است
آخرین اخبار