لوکاشنکو: امیدوارم هیچگاه مجبور به استفاده از تسلیحات هسته‌ای نباشیم

رئیس جمهور بلاروس از آمادگی کشورش برای مقابله با هر گونه تهدید احتمالی خارجی خبر داد.

بلاروس تنها متحد اروپایی روسیه در جنگ اوکراین به حساب می‌آید که طی ۱۷ ماه اخیر تحت شدیدترین فشار‌ها از سوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا بوده است. در برهه‌ای از زمان با گسترش تهدید‌های لهستان، به عنوان یکی از اعضای ناتو، روسیه در نهایت مجبور به استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس برای رفع خطر حمله احتمالی ورشو کرد. اکنون مقامات مینسک درباره هرگونه ماجراجویی کشور‌های خارجی علیه بلاروس هشدار می‌دهند. 

به گزارش تله تریدر، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس امروز (سه‌شنبه) ابراز امیدواری کرد بلاروس هیچگاه مجبور به استفاده از تسلیحات هسته‌ای که روسیه در خاک این کشور مستقر کرده است، نشود. 

وی در این باره گفت: تسلیحات هسته‌ای برای تأمین امنیت است. خدا نکند که مجبور به استفاده از چنین تسلیحاتی شویم. من همچنان امیدوارم چنین موقعیتی هرگز پیش نیاید. ما مردمانی صلح‌جو هستیم. من دوست ندارم مردم من دست‌کم در زمانی که من زمام امور را در دست دارم مجبور به جنگیدن شوند. 

لوکاشنکو با هشدار به کشور‌های غربی درباره هرگونه ماجراجویی علیه بلاروس، اعلام کرد: علی‌رغم ماهیت صلح‌جوی کشور ما، بلاروس آماده دفاع از خود در برابر هر تهدید احتمالی علیه منافع‌اش است. 

رئیس‌جمهور بلاروس در ماه مِه از آغاز جابه جایی تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه و ورود این تسلیحات به خاک کشورش خبر داد. مینسک این اقدام را در راستای گسترش ناتو به مرز‌های خود تفسیر می‌کند. لوکاشنکو اوایل ماه جاری میلادی اطمینان خاطر داد جنگ فعلی اوکراین به یک جنگ هسته‌ای منجر نخواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار