مسئول بهداشت محیط بروجرد:

ممنوعیت استفاده از جوش شیرین برای زرد کردن روی نان

مسئول بهداشت محیط بروجرد گفت: متاسفانه برخی از نانوائیهای پخت بربری برای زردی روی نان از جوش شیرین استفاده می کنند که این کار ممنوع و اخطار داده شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ حسین رازانی، مسئول بهداشت محیط شهرستان بروجرد گفت: استفاده از جوش شیرین در انواع نان ها به دلیل تهدید سلامتی ممنوع است و در حال حاضر استفاده از جوش شیرین در نان های سنتی تقریبا به صفر رسیده است.

 وی افزود: متاسفانه برخی از نانوایی های پخت بربری برای زردی بیشتر روی نان به جای استفاده از تخم مرغ و زعفران از جوش شیرین و آرد الک شده استفاده می کنند که اخطارهای لازم به این نانوائی ها داده شده است.

 رازانی در ادامه گفت: با توجه به نمونه برداری های انجام شده از این نان ها درصد استفاده از جوش شیرین بسیار اندک است اما به همه نانوایی ها اخطار داده شده که به هیچ عنوان از جوش شیرین استفاده نکنند.

به گفته وی برخی از نانواها می گویند که هر چه زردی روی نان بیشتر می شود مشتری آنها هم بیشتر می شود اما به همه شهروندان توصیه می شود گرچه این زردی نان بسیار زیباست اما می تواند سلامتی را در دراز مدت تهدید کند و بهتر است همه نانوائیهای پخت بربری نان سالم و بدون جوش شیرین را تحویل مشتری دهند.

منصوره برنجی، کارشناس تغذیه افزود: استفاده از جوش شیرین مانع جذب آهن، روی کلسیم در بدن می شود و استفاده زیاد از جوش شیرین کم خونی را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: نان های صنعتی نسبت به نان های سنتی سبوس کمتری دارند و از این رو توصیه می شود نان های سبوس دار بیشتر مصرف شود چرا که استفاده از نان های سبوس دار از سرطان جلوگیری می کند.

ممنوعیت استفاده از جوش شیرین برای زرد کردن روی نان

برنجی در ادامه گفت: همچنین استفاده از نان های سبوس دار در کنترل بیماری های قلبی و دیابت بسیار موثر است.

انتهای پیام/د

استفاده از جوش شیرین برای زرد کردن روی نان بربری ممنوع!

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۷
خیلی باید مراقی عوارض استفاده جوش شیرین باشیم
Iran (Islamic Republic of)
کیومرث نمیرانیان
۲۰:۲۵ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
اشکال نان بربری - رویۀ سرخرنگ نان بربری، با آب داغ+آرد+جوش شیرین ساخته می شود، و آنرا روی خمیر نان می مالند، تا مانع سوختن نان بربری شود.
اشکال جوش شیرین - اثر منفی مُرکب دارد، و در دراز مدت باعث کم خونی می شود.
اشکال کم خونی - اثر منفی مُرکب(تدریجی) روی تغذیه؛ تنفس؛ و دفع ضایعاتِ سلول های بدن به جا می گذارد، و مانندِ فشار خون باعث کاهش راندمان کاری گردش خون می شود. این کاهش راندمان، با سرعتِ کم داخل بدن گسترش می یابد. هیچ درد یا سوزشی ندارد که متوجه حضور آن شویم. چون بتدریج گسرش می یابد(به علتِ دفاع دائمی بدن)، به ضعف عمومی بدن عادت کرده؛ ومتوجه حضور کم خونی در بدن نمی شویم. اگر به آن اهمیت داده نشود: در اثر کم خونی بتدریج کار اندام های بدن مختل می شود، افزایش دردهای مزمن؛ ناتوانی عمومی بدن؛ کاهش مدت زمان بدون درد در روز، و کاهش طول عمر، از عوارض منفی آن است.
تشخیص کم خونی - این بیماری همه گیر، قابل تشخیص است و در دورۀ چندین ماهه می تواند درمان شود. اما توجه داشته باشید که ابتدا ریشۀ این بیماری را باید قطع کرد، که ورود جوش شیرین در تغذیۀ ماست. حتی اگر آن را درمان کنید، با ادامۀ خوردن نان بربری(در حالتِ پختِ فعلی) و خوردن خوراکی هائی که جوش شیرین دارند(برای مثال ترکیباتِ داخل کیک های کارخانه ای را از روی بستۀ آن بخوانید)، دوباره به کم خونی مبتلا می شوید.
راه حل - در نانوائی ها باید با تنظیم شدتِ شعله(دما)، و حذف جوش شیرین نان سالمتری ارائه شود. دستگاه های دوار نان بربری به تجهیزاتِ کاملی برای تنظیم دمای پخت و توزیع یکنواختِ حرارت در داخل تنور، مجهز هستند. در شهرهای دیگر مانندِ یزد، جوش شیرین را حذف کرده، و اکثراً سبوس گندم را اضافه می کنند.جمعه 30/06/1397
آخرین اخبار