انجام عمل جراحی برداشتن لخته خونی به روش روتارکس در لرستان

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرد: نخستین عمل جراحی برداشتن لخته خونی (ترومبکتومی) به وسیله دستگاه پیشرفته روتارکس با موفقیت در استان انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرد: نخستین عمل جراحی برداشتن لخته خونی (ترومبکتومی) به وسیله دستگاه پیشرفته روتارکس با موفقیت در استان انجام شد.

 بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، عمل ترومبکتومی مکانیکال، تخلیه لخته‌های خون به روش روتارکس برای اولین بار در بیمارستان قلب و عروق شهید مدنی خرم آباد توسط دکتر آرش امین و دکتر امیر مومن زاده متخصص قلب و فوق تخصص اقدامات مداخله‌ای قلب و عروق بزرگسال (بالون آنژیوپلاستی) با موفقیت صورت گرفت.

بیمار یک خانم ۵۰ساله با سابقه سرطان سینه بود که با بی حسی و درد شدید اندام تحتانی مراجعه کرده که در خطر قطع کامل عضو از ناحیه پا قرار داشت.

بنابر اظهار پزشکان معالج؛ لخته‌های منجر به نارسایی شدید عروقی بیمار از طریق روش مکش لخته با دستگاه پیشرفته روتارکس، خارج شد؛ عضو بیمار از خطر قطع اندام نجات یافت و خونرسانی کامل به اندام تحتانی برقرار گردید.

ترومبکتومی نوعی عمل جراحی برای برداشتن لخته خون از داخل عروق یا ورید است.

به طور معمول خون از طریق عروق خونی، سرخرگ‌ها (شریان ها) و سیاهرگ‌ها (ورید ها) در جریان است و رگ‌های خونی، خون را به تمام بدن حمل و از طریق آن اکسیژن و مواد مغذی را به تمام بافت‌های بدن می‌رسانند.

به همان طریق نیز مواد تولید شده از طریق متابولیسم اندام‌ها را از بافت‌های بدن دور می‌کنند و تمامی ضایعات بدن نیز مجددا از طریق عروق به قلب باز می‌گردد که در بعضی از موارد، عروق و رگ‌های بدن ضخیم می‌گردند و لخته خون در رگ‌ها به وجود می‌آید و زمانی که جریان خون در اثر همین لخته‌ها مسدود می‌شود، بافت‌های اطراف آن آسیب می‌بیند.

در طی یک ترومبکتومی، جراح رگ خونی را برش می‌زند؛ سپس لخته خون را خارج و رگ خونی ترمیم می‌شود. بدین ترتیب جریان خون احیا می‌شود.

جراحی ترومبکتومی هنگامی صورت می‌گیرد که یک لخته خون در دست، پا یا دیگر اعضای بدن باشد و لخته شدن خون در درون رگ‌های خونی منجر می‌شود جریان خون به طور کامل متوقف شود.

لخته خون می‌تواند منجر به بسیاری از مشکلات احتمالی از جمله تورم؛ درد؛ بی حسی یا سوزش دست یا پا؛ سردی دست یا پا؛ درد عضلانی؛ بزرگ شدن رگ‌ها (پس از ترومبوسیت)؛ مرگ بافت؛ مشکلات تنفسی و از دست دادن عملکرد یک عضو شود.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار