باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

زخم‌های زلزله ارسباران 2 ساله شد/ انجام زایمان و جراحی در مدرسه!

در حالی 2 سال از زلزله بی‌رحم ارسباران در استان آذربایجان شرقی می‌گذرد که طبق گفته نماینده اهر و هریس در مجلس ،زایمان و عمل جراحی مردم این منطقه همچنان در مدرسه انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، درست 2 سال پیش در چنین روزی بود که زلزله بی‌رحمی کودکان، زنان، و مردان دیار ارسباران را به خاک سیاه نشاند، زلزله‌ای که اجازه نداد مادر خانه افطاری آن روز را برای فرزندانش آماده کند.

ساعت 4 و 53 دقیقه روز یکشنبه ۲۱ مرداد ماه مصادف با ۲۲ رمضان سال 1391 بود که زلزله‌ای به بزرگی 6.4 در مقیاس ریشتر شهرستان اهر و به فاصله زمانی ۱۰ دقیقه زلزله‌ای دیگری به بزرگای 6.2 در مقیاس ریشتر این شهرستان و شهرستان‌های‌ هریس، ورزقان و روستاهای تابعه را لرزاند.

بر اثر این حادثه زیر ساخت‌های مهم و حیاتی منطقه ارسباران آسیب‌ دیده و طبق آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان، حدود ۱۸ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی تخریب شد که از این میزان ۱۴ هزار واحد مسکونی به میزان ۶۰ الی ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

اما آمارهای تلفات جانی این زلزله توسط نهادهای مختلف، متفاوت اعلام شد به طوری که رئیس سازمان مدیریت بحران کشور وقت میزان تلفات را ۲۲۶ نفر اعلام کرد و این درحالی بود که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقت در صحن علنی مجلس میزان تلفات جانی را ۳۰۶ نفرعنوان کرد.



اما در این بین هر آنچه در سایر موارد مهم بوده و به شدت نیازمند توجه مسئولان است مسکن و سرپناه امن برای فصل سرما بوده و است.

منطقه ارسبارن به عنوان یکی از مناطق سردسیر کشور در استان کوهستانی آذربایجان‌شرقی قرار دارد.

به محض وقوع زلزله دستگاه‌های ذیربط شروع به آواربرداری و بهبود وضعیت زلزله‌زدگان کردند که در این بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی ساخت مسکن زلزله‌زدگان شد.

درست 7 روز پس از زلزله شمال‌غرب کشور محمدرضا رحیمی معاون اول وقت رئیس جمهور در حاشیه مراسم با شکوه روز قدس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران وعده داد که مسکن زلزله‌زدگان در مدت 2 ماه تهیه شده و هیچگونه مشکلی در این زمینه نخواهد داشت.

طبق گفته معاون اول وقت رئیس جمهور باید مشکل مسکن زلزله‌زدگان تا ۷ مهر ماه سال 91 مرتفع می‌شد اما امروز بعد از گذشت 2 سال از این زلزله مردم منطقه ارسباران با مشکلات زلزله دست و پنجه نرم می‌کنند!

 از مراحل اولیه وقوع حادثه زلزله در استان آذربایجان‌شرقی بسیاری از مسئولین کشور ضمن حضور در این منطقه و ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان،هرکدام دستورات لازم در حوزه وظایف دستگاه‌های مربوطه را صادر کردند که در صورت اجرای این دستورات قطعا مشکلات منطقه به صورت کامل مرتفع می‌شد ولی این امر به هر دلایلی محقق نشده است.



 از جمله حضور شخصیت‌های مهم کشوری در منطقه زلزله‌زده ارسباران به این شرح است:

۱. مقام معظم رهبری

۲. محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت(دو مورد)

۳. محمدرضا رحیمی معاون رئیس جمهور وقت (دو مورد)

۴. مصطفی محمدنجار وزیر کشور وقت (دو مورد)

۵. حسن قدمی رئیس سازمان مدیریت بحران وقت

۶. حسین انواری سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره)

۷. علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وقت

۸. علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی وقت

۹. حسن فقیه رئیس جمعیت هلال احمر وقت

۱۰. محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

۱۱. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی

۱۲. سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی وقت

۱۳. محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی وقت

۱۴. مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت

۱۵. مرادی معاون برنامه ریزی رئیس جمهور وقت

۱۶. حجت‌الاسلام سید حسن ابوترافی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی

۱۷. علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه وقت

۱۸. نوروز کهزادی معاون اداری و مالی قوه قضاییه

۱۹. نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی

۲۰. نمایندگان کمیسیون عمران و سایر کمیسیون‌های تخصصی مجلس



پس از گذشت حدود 1 سال از این زلزله،عباس فلاحی باباجان نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با انتقاد از توقف فاز دوم بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی گفت: درحالی حدود 1 سال از زلزله ارسباران می‌گذرد که وضعیت مناطق زلزله‌زده بهبود نیافته است.

وی افزود: در پی وقوع زلزله سال گذشته ارسباران مسئولان اجرای فاز اول بازسازی مناطق زلزله‌زده را آغاز کردند اما اجرای آن را نیمه تمام گذاشتند.

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: مسئولان در حالی بازسازی ارسباران را نیمه تمام گذاشتند که وعده اجرای فاز دوم بازسازی را داده بودند ولی تاکنون عملیاتی نشده است.

نماینده اهر و هریس در مجلس اظهار داشت: وضعیت مسکن، آبرسانی، راههای مواصلاتی و زیربناهای مناطق زلزله‌زده نامناسب بوده و نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

وی ابراز امیدواری کرد: مسئولان هر چه سریع‌تر نسبت به بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی اقدام کنند.



مشکل مسکن وجود ندارد


پس از گذشت دو سال از زلزله ارسباران عباس فلاحی باباجان نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی پرداخت و مطالبی مطرح کرد که قابل تامل است.

وی افزود: در جریان این زلزله، ۱۹ هزار واحد مسکونی تخریب شد که به حمدالله در حال حاضر مشکل مسکن وجود ندارد.

فلاحی تصریح کرد: در حال حاضر همه زلزله‌زدگان شهرستان‌های اهر و هریس و روستاهای تابعه از مسکن برخوردارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: هیچ روستایی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی وجود ندارد که از داشتن مسکن بی‌بهره باشد.


بدقولی دولت در دریافت اقساط


وی در ادامه گفت: متاسفانه در مورد پرداخت اقساط وام‌های دریافت‌شده برای ساخت این مسکن‌ها مشکل جدی وجود دارد.

فلاحی اظهار داشت: طبق وعده دولت قبلی قرار بود بازپرداخت وام‌های دریافتی بعد از ۳ سال یعنی از سال ۹۴ شروع شود ولی متاسفانه دولت فعلی اعلام کرده باید پرداخت این وام‌ها آغاز شود.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در ادامه به مشکل دیگر مناطق زلزله ارسباران اشاره کرده و گفت: متاسفانه مسئولان ذیربط تمام هزینه‌های ساخت و تعمیر ۱۹ هزار مسکن تخریب شده را جمع و به صورت مساوی بین مردم تقسیم کرده است که این عادلانه نیست.

وی گفت: برخی از مردم ساختمان‌های کوچک و برخی ساختمان‌های بزرگ ساخته‌اند لذا طبیعی است که هزینه اتمام شده آن‌ها یکسان نخواهد بود.

فلاح اظهار داشت: برخی خانوار‌ها نیز خودشان کارگر ساخت مسکن بودند ولی متاسفانه هزینه کارگر ساختمانی نیز از آن‌ها دریافت شده است.

نماینده اهر و هریس در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به نکته جالبی اشاره کرد و گفت: در جریان زلزله ارسباران شاهد بودیم مردم، شرکت‌ها و نهاد‌ها مختلف مصالح ساختمانی به عنوان هدیه برای ساخت مسکن به مردم ارسباران تقدیم کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت در اقدامی تعجب‌برانگیز اقدام به دریافت هزینه این مصالح ساختمانی هدیه داده شده، کرده است.

ساخت 600 کلاس درس

فلاحی تصریح کرد: در طول دو سال گذشته ۶۰۰ کلاس درس در سه شهرستان اهر، هریس و ورزقان ساخته شده که اقدام قابل تقدیری است.

ساخت 50 واحد خانه بهداشت

وی گفت: همچنین ۵۰ واحد خانه بهداشت روستایی در بخش ارسباران ساخته شده که این هم اقدام مثبتی است.

کوتاهی در ساخت مساجد

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: متاسفانه در ساخت مساجد در مناطق زلزله زده کوتاهی شده است.

وی افزود: اوقاف، ‌کمیته امداد، بنیاد برکت و بنیاد مسکن متولی ساخت مسجد بودندکه اقدام قابل قبولی نداشتند.

عمل جراحی و زایمان در مدرسه!

نماینده اهر و هریس در مجلس با انتقاد از عدم ساخت و تکمیل بیمارستان هریس گفت: متاسفانه در طول ۲ سال گذشته عمل جراحی و زایمان مردم هریس در یک مدرسه انجام می‌شود!

وی ادامه داد: همچنین سالن ارشاد اسلامی اهر تخریب شده و هیچ همتی برای بازسازی آن وجود ندارد.

فلاحی در پایان گفت: در پی زلزله اخیر مسیر رودخانه‌های منطقه تغییر کرده و باید به مسیر قبلی برگردد.



در حالی زلزله ارسباران همچنان در این منطقه خودنمایی می‌کند که تا چند صباح دیگر فصل سرما رخت خود را در این دیار شیرمردان پهن خواهد کرد، فصلی که اجازه هیچ گونه فعالیت عمرانی نخواهد داد؛بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا تا آن‌هنگام دولت تدبیر و امید کاری از پیش خواهد برد یا طبق دولت قبلی صرفا جای پای شعارها در سواحل گوش مردم به جا خواهد ماند!

گزارش از وحید عظیم‌نیا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار