لرستان؛

ارائه آموزش‌های سوادآموزی به ۲۲ هزار بی‌سواد در استان لرستان

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش لرستان از ارائه آموزش‌های سوادآموزی به ۲۲ هزار بی‌سواد در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبر نگاران جوان از لرستان؛  علی اشرف حیدری پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان، خبرنگاران را چشم و گوش بینای جامعه دانست و اظهار داشت: اصحاب رسانه با اطلاع رسانی خود از مهمترین عوامل پیشرفت در هر جامعه محسوب می شوند.
 
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش لرستان افزود: سوادآموزی می تواند به ریشه کنی فقر، کاهش مرگ و میر کودکان، تضمین توسعه پایدار و برقراری صلح و امنیت در جهان کمک کند و در شاخص های بین المللی نیز یکی از اصول توسعه یافتگی سواد و میزان باسوادی افراد جامعه است.
وی با اشاره به اینکه تغییر باور و نگرش افراد در بحث اهمیت سوادآموزی از عهده آموزش و پرورش به تنهایی برنمی آید، اضافه کرد: نقش رسانه ها در این تغییر باور و نشان دادن این موضوع که سواد تنها عامل ایجاد اشتغال نبوده بلکه در بالا بردن آگاهی مردم و افزایش شعور سیاسی و اجتماعی آن ها نقش دارد، می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
 
وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۳ هزار بیسواد و کم سواد تحت پوشش سوادآموزی لرستان قرار گرفت، افزود: از برنامه های سال گذشته سوادآموزی استان کتابت قرآن کریم و برگزاری مسابقات کتابخوانی بین سوادآموزان بوده است.
 
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش لرستان تحت پوشش قرار دادن ۲۲ هزار بیسواد و کم سواد را از برنامه های سال جاری حوزه سوادآموزی استان دانست و گفت: برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری و باسواد کردن اولیاء بی سواد دانش آموزان از دیگر برنامه های سال جاری حوزه سوادآموزی استان است.
 
حیدری با اشاره به اینکه بین میزان سواد اولیاء و تک تحصیل فرزندان و عدم حضور آن ها در کلاس های درس رابطه مستقیمی وجود دارد، عنوان کرد: در نظر داریم میزان سوادآموزی در استان را به حد استاندارد آن برسانیم و آینده ای را می بینیم که میزان بیسوادان استان از میانگین کشور پایین تر بیاید.
 
وی به اعنقاد تفاهم نامه هایی از سوی سازمان سوادآموزی استان با دیگر دستگاه های اجرایی لرستان برای شناسایی افراد بیسواد اشاره کرد و گفت: در این راستا سال گذشته ۱۰ درصد از میزان جذب افراد بیسواد و کم سواد در استان توسط دستگاه های اجرایی طرف قرارداد با سوادآموزی صورت گرفت و نهادهایی همچون علوم پزشکی، جهادکشاورزی، کمیته امداد و اداره زندان ها به ترتیب بیشترین میزان جذب افراد بیسواد و کم سواد را داشتند.
 
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به اینکه سالم ترین سوادآموزی کشور مربوط به لرستان است، بیان داشت: برای ایجاد سلامت امتحانات سوادآموزی در استان برگزاری این امتحانات با ارائه کارت ملی، شناسنامه و کارت ورود به جلسه داوطلبین و با نظارت ستاد امتحانات هر شهرستان انجام می شود.
 
حیدری یادآور شد: سال گذشته در راستای به روز رسانی اطلاعات سوادآموزی استان مشخصات ۵۰۰ هزار نفر از افرادی که از سال ۵۳ تا سال ۷۸ مدرک پنجم ابتدایی را کسب کرده اما در سامانه ثبت نشده بودند را ثبت کردیم.
 
 وی با اشاره به اینکه سال گذشته آموزش سواد اتباع خارجی برای اولین بار در استان صورت گرفت، اضافه کرد: برای ریشه کن کردن بیسوادی اگر در روستایی تنها یک فرد بیسواد وجود داشته باشد مبلغ یک میلیون تومان برای باسوادکردن آن فرد هزینه خواهیم کرد.
 
حیدری یادآور شد: سال گذشته کتاب سوادآموزی برای افراد روشندل به صورت خط بریل درآوردیم تا این افراد نیز از نعمت سواد بهره مند شوند.
 
انتهای پیام /ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.